نيروهای امنيتی سوريه پس از تظاهرات روز گذشته مخالفان حکومت، ده‌ها نفر را بازداشت کرده‌اند.

به گزارش آسوشيتدپرس، فعالان حقوق بشر در سوريه امروز از بازداشت‌های گسترده در اين کشور خبر داده‌اند.

آن‌ها گفته‌اند که اين بازداشت‌ها در پی تظاهرات‌های روز گذشته در شهرهای مختلف سوريه صورت گرفته است.

روز گذشته با وجود سخنان اخير بشار اسد در مجلس اين کشور و وعده‌ اصلاحات از سوی وی، مخالفان در چند شهر اين کشور به خيابان‌ها آمدند.

اين گردهمايی‌ها در شهرهای دمشق، پايتخت سوريه، درعا و چند شهر بزرگ ديگر از جمله بانياس، التل و لاذقيه برگزار شد.

همچنين گزارش‌هايی از اعتراضات در اطراف شهر قميشلی که بيشتر ساکنان آن را کردها تشکيل می‌دهند نيز منتشر شد.

نيروهای امنيتی سوريه در چند شهر به روی تظاهرکنندگان آتش گشودند و دست‌کم هفت نفر کشته شدند. بدين ترتيب در دو هفته اخير اعتراضات خيابانی در سوريه، دست‌کم ۷۹ نفر کشته شده‌اند.

پس از پراکنده شدن تظاهرکنندگان روز گذشته، تا بامداد امروز نيروهای حکومت بشار اسد به جست‌وجوی مخالفان و بازداشت آن‌ها پرداخته‌اند.

به گفته فعالان حقوق بشر، اين بازداشت‌ها بيشتر در دمشق و حومه آن صورت گرفته است.

اگرچه حکومت سوريه «افراد مسلح» را عامل کشتار روز گذشته اعلام کرده اما برای نخستين بار خبرگزاری رسمی اين کشور «تظاهرات مردم خواهان اصلاحات» را به رسميت شناخت.

به دليل محدوديت‌های ايجاد شده بر رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران توسط دولت، ميزان گستردگی جنبش معترضان سوريه قابل ارزيابی نيست.

روز گذشته از سوی دولت سوريه به دو روزنامه‌نگار آسوشيتدپرس دستور خروج از کشور در عرض يک ساعت داده شد.

بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه روز چهارشنبه طی سخنانی در مجلس گفت رويدادهای اين کشور «توطئه‌ای» است که توسط گروهی «اقليت» رهبری شده است.

اسد همچنين گفت پيش از ناآرامی‌ها در جنوب کشور «شبکه‌های ماهواره‌ای مردم را تحريک کردند» و با «دستکاری در تصوير و صدا» مردم را به جان يکديگر انداختند.

وی در همين حال وعده داد که به فساد و بی‌کاری در کشور رسيدگی کند.

دو روز پيش نيز اعلام شد بشار اسد از يک کميته حقوقی خواسته است تا موضوع لغو قانون وضعيت فوق‌العاده در سوريه را مورد بررسی قرار دهد. اين کميته می‌بايست کار خود را تا روز ۲۵ آوريل به پايان رساند.

اين قانون در پايان سال ۱۹۶۲ تصويب شد و حزب بعث بر اساس همين قانون زمانی که در ماه مارس ۱۹۶۳ به قدرت رسيد در سوريه اعلام وضعيت فوق‌العاده کرد.