کابران شبکه‌های اجتماعی بر تفاوت آشکار هیات ایرانی و سوئدی حاضر در سفر استفان لوون نخست وزیر سوئد به ایران انگشت گذاشته‌اند. معاون رییس‌جمهوری ایران در امور زنان و خانواده هم گفته که طبق آمار سازمان ملل تنها حدود ۱۰ درصد از اعضای دولت ایران را زنان تشکیل می‌دهند.

ایران و سوئد یک سند همکاری در زمینه مسایل زنان امضا کردند

در حالی که هم هیات ایرانی به خاطر مردانه بودن مورد انتقاد قرار گرفته‌اند و هم هیات سوئدی به خاطر تن دادن به حجاب اجباری و اعتراض نکردن به آن، شهیندخت مولاوردی در نشست مشترکی با استفان لوون نخست‌وزیر سوئد و جمعی از کارآفرینان در مرکز تحقیقات وزارت خارجه گفته که پیگیری انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی یکی از ماموریت‌های معاونت امور زنان و خانواده و یکی از وعده‌های انتخاباتی رییس‌جمهوری ایران بوده است.

تنها ۱۰ درصد اعضای دولت ایران زن هستند

معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده گفته که این معاونت در برنامه ششم توسعه با همکاری مجلس و شورای نگهبان در تلاش است چارچوب مشخصی عدالت جنسیتی را محقق کند. عدالت جنسیتی اصطلاح جایگزین حکومت ایران برای برابری جنسیتی است. جمهوری اسلامی می‌گوید که برابری جنسیتی وجود ندارد بلکه باید برای عدالت جنسیتی تلاش کرد.

سهم زنان از دولت ایران ۱۰ درصد است

ماده ۱۱۶ لایحه برنامه ششم توسعه ۲۰ دی‌ماه سال جاری به تصویب رسید و بر اساس این ماده، دستگاه‌های اجرائی موظف هستند تا نسبت به اعمال رویکرد عدالت جنسیتی «بر مبنای اصول اسلامی» و بر اساس «شاخص‌های ابلاغی ستاد ملی زن و خانوده» اقدام کنند.

مولاوردی گفته که در آموزش ابتدایی برابری جنسیتی محقق شده و در دانشگاه‌ها نیز تعداد دانشجویان دختر از دانشجویان پسر پیشی گرفته است.

مولاوردی با اشاره به اینکه در هنگام پیروزی انقلاب اسلامی ۶۹ درصد از دانشجویان کشور را مردان تشکیل می‌دادند، گفته که جمهوری اسلامی تلاش زیادی برای گسترش آموزش علم و دانش انجام داده که نتیجه آن دسترسی بخش مهمی از جمعیت کشور به تحصیلات عالی و در نتیجه افزایش تقاضای دختران برای ورود به بازار کار شده است.

به گفته معاون رییس‌جمهوری در امور زنان، تعداد دانشجویان دختر ۱۴ برابر شده و در حال حاضر ۴۷ درصد از دانشجویان کشور را دختران تشکیل می‌دهند. ۵۳ درصد از دانشجویان علوم پایه و ۶۰ درصد از دانشجویان کشاورزی دختر هستند اما نرخ عمومی بیکاری زنان و مردان فارغ التحصیل دانشگاهی در ایران، ۱۸.۵ درصد است.

نرخ بیکاری مردان ۱۳ درصد و در مورد زنان تحصیل‌کرده، ۶۵.۵ درصد است. همزمان، تعداد زنان درس خوانده و در جست‌وجوی شغل، در حال حاضر از تعداد مردان درس خوانده در جست‌وجوی شغل بیشتر است.

مولاوردی تایید کرده که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی شکاف جنسیتی وجود دارد. او همچنین به ترکیب جنسیتی اعضای هیات‌های علمی دانشگاه‌ها اشاره کرده که نشانه فاصله جنسیتی است. اخیرا مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور زنان هم گفته بود در حالی که ۴۰ درصد فارغ‌التحصیلان دکتری زنان هستند، تنها ۱۶ درصد اعضای هیأت علمی را زنان تشکیل می‌دهند.

مولاوردی تایید کرده که اگرچه ایران در زمینه‌هایی مانند افزایش سطح آموزش و بهداشت زنان موفقیت‌های زیادی به دست آورده اما هنوز مردان در موقعیت‌های سیاسی و اقتصادی با فاصله معناداری نسبت به زنان حضور دارند.

نرخ بیکاری در میان مردان ۷. ۸ درصد و در میان زنان ۳ .۲۰ درصد محاسبه شده است. این در حالی است که بر اساس مواد ۲ و ۳ کنوانسیون ۱۱۱ سازمان بین‌المللی کار باید برابری در فرصت‌ها و روش‎‌ها برای از بین بردن تبعیض‌های جنسیتی برقرار شود و ایران هم به این کنوانسیون پیوسته است. معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده اما گفته ۵۲ درصد از زنان در بخش خدماتی مانند آموزش و بهداشت فعالیت می‌کنند. به حضور ۲۲ درصدی زنان ایرانی در بخش کشاورزی اشاره کرده و گفته  ۲۵ درصد از بخش صنعت مانند پوشاک و نساجی فعال هستند.

به گفته مولاوردی، در ایران زنان عمدتا در بخش خصوصی فعال هستند و ۲۷.۲ درصد در ادارات دولتی استخدام هستند و نرخ حضور آنان در بخش خصوصی ۷۲.۱ است.

مولاوردی با اشاره به اینکه در زمینه مشارکت سیاسی زنان ایران چالش‌هایی وجود دارد گفته که در انتخابات مجلس دهم تعداد زنان به دو برابر افزایش یافت و همچنین دبیرکل حدود ۱۷ تشکل و حزب سیاسی نیز زنان هستند.

اعتراض‌ها به دولت فمینیست

پنجمین یادداشت تفاهم همکاری میان ایران و سوئد در زمینه امور زنان و خانواده روز گذشته به امضا رسید که مولاوردی، معاون امروز زنان ریاست جمهوری ایران و آن لیند، وزیر تجارت و اتحادیه اروپای سوئد آن را امضا کردند.

 تعداد زنان هیات دیپلماتیک و تجاری سوئد در مقایسه با با تعداد زنان در دولت ایران در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشته است. اکثریت اعضای هیات سوئدی زن بودند اما در طرف ایرانی تنها شهیندخت مولاوردی حضور داشت.

 استفان لوون نخست‌وزیر سوئد که همراه هیاتی به ایران سفر کرده که اغلب اعضای آن زن هستند، گفته برابری جنسیتی و حضور زنان در جامعه موضوع مهمی است و چالشی برای همه کشورهاست. او گفته سوئد پیشرفت‌هایی در این زمینه داشته‌ و تلاش شده از ظرفیت‌های زنان در جامعه استفاده شود.

لوون با اشاره به اینکه زنان بخش مهمی از نیروی کار را تشکیل می‌دهند و لازم است به آنها توجه شود، گفته یکی از عوامل اصلی افزایش حضور زنان در جامعه دادن فرصت‌هایی به آنان است تا بتوانند همزمان به فعالیت‌های اجتماعی و مسئولیت‌های خانوادگی خود بپردازند.

نخست وزیر  سوئد گفته: «بر اساس تفاهمنامه منعقد شده میان ایران و سوئد تلاش می‌کنیم با ایران در موضوع زنان همکاری‌هایی داشته باشیم و می‌توانیم مذاکرات خوبی را در این زمینه انجام دهیم.»

هیات تجاری سیاسی سوئد اما مورد این انتقاد قرار گرفته که چرا به اجبار جمهوری اسلامی به حجاب اجباری تن داده و به آن اعتراض نکرده است. جمهوری اسلامی دیپلمات‌های زن و مهمانان خارجی زن را وادار به رعایت حجاب اسلامی می‌کند و تاکنون تنها در موارد اندکی زنان دیپلمات به این اجبار اعتراض کرده‌اند.

منتقدان در رسانه‌های سوئد و در شبکه‌های اجتماعی پیش از سفر استفان لوون از او خواسته بودند به نقض حقوق بشر در ایران اعتراض کنند و اکنون نیز انتقاد می‌کنند که چرا کابینه‌ای که خود را یک کابینه فمینیستی می‌داند، به حجاب اجباری که از نشانه‌های سرکوب اجتماعی زنان است اعتراض نکرده است.