دادستانی ويژه مبارزه عليه مواد مخدر افغانستان اعلام کرد طی سال ۱۳۸۹ خورشيدی، ۶۲۳ نفر از جمله شماری از شهروندان خارجی، به جرم قاچاق و نگهداری مواد در اين کشور، به زندان کوتاه و بلند مدت محکوم شده‌اند.

يارمحمد حسين‌خيل، رئيس دادستان مبارزه عليه مواد مخدر افغانستان روز سه‌شنبه ۱۶ فروردين، در يک نشست خبری در کابل گفت که پرونده‌های رسيدگی شده در سال ۱۳۸۹، ۲۶ درصد رشد را نسبت به سال ۱۳۸۸، نشان می‌دهد.

به گفته وی، در سال گذشته به ۴۷۲ پرونده از سوی دادگاه ويژه مبارزه عليه مواد مخدر رسيدگی شد و طی آن، ۶۲۳ نفر، محکوم به حبس‌های ۵/۲ تا ۲۰ سال گرديدند.

اين مقام دادستانی افغانستان گفت که در سال ۱۳۸۸، ۵۹۹ نفر از سوی دادگاه ويژه مبارزه عليه مواد مخدر اين کشور، محکوم به زندان شده بودند.

حسين‌خيل گفت که بيشتر محکومان سال ۱۳۸۹، شهروندان افغانستان از جمله شماری از کارمندان دولتی هستند اما ۱۲ تن از آنان شهروندان کشورهای ايران، پاکستان، اوگاندا، کنگو، نيجريه و آفريقای جنوبی می باشند.

دادستانی مبارزه عليه مواد مخدر افغانستان گفته است که در سال ۱۳۸۹، بيش از ۸۹ تن حشيش، ۷۴ تن مواد شيميايی برای توليد مواد مخدر، ۲۶ تن ترياک، حدود شش تن هروئين و مورفين و صدها ليتر مشروبات الکلی را کشف و ضبط کرده است.

افغانستان، بزرگ‌ترين توليدکننده ترياک در جهان است. اما از سوی ديگر به گفته ضرار احمدمقبل، وزير مبارزه با مواد مخدر افغانستان، قاچاق مواد شيميايی از ديگر کشورها به مقصد افغانستان برای توليد مواد مخدر پيشرفته، وضعيت را دشوارتر ساخته است.

بر پايه گزارش دو سال پيش سازمان ملل؛ حجم توقيف محموله‌های مواد مخدر در اين کشور در مقايسه با کشورهايی که مقصد قاچاق مواد مخدر است به مراتب کمتراست.

در اين گزارش آمده است که تنها دو درصد از مواد مخدر توليدی افغانستان در اين کشور کشف و ضبط می‌شود.

اما سازمان سازمان ملل در گزارش تازه‌اش در مورد کشت و توليد انواع مواد مخدر طی سال ۱۳۸۹خورشيدی، (۲۰۱۰ ميلادی) گفته است که به دليل بروز آفات گياهی با حدود ۴۸ درصد کاهش نسبت به يک سال پيش از آن، به حدود ۳۶۰۰ تن رسيده است.

سازمان ملل گفته است هم‌زمان با افزايش بهای مواد مخدر احتمالأ توليد مواد مخدر افغانستان در سال جاری بار ديگر افزايش خواهد يافت.