مردی که روز گذشته در آمستردام خودسوزی کرد ايرانی بود و در بيمارستان جان باخت.

به گزارش راديو زمانه، کامبیز روستایی ۳۶ ساله  حدود دو دقيقه در شعله‌های آتش می‌سوخت و تلاش‌های مردم برای خاموش ساختن آتش وی بی‌نتيجه ماند تا اين‌که مأموران نجات وی را به بيمارستان سوانح سوختگی منتقل کردند.

فرانک فان هارن وکیل او به رادیو زمانه گفت او حدود ده سال بود که در هلند در تلاش برای دریافت پاسخ پناهندگی بود و  نخستین بار درخواست او در حدود سال ۲۰۰۳ رد شد.

به نظر می‌رسد که آقای روستایی در سال‌های اخیر به شکل مخفی با دوستانش زندگی می‌کرده است.

تارنمای Nu.nl به نقل از شاهدان عينی گزارش داده است که اين فرد اختيار خود را از دست داده بود و به گونه‌ای نامشخص از وضعيت فرزندانش ابراز نگرانی می‌کرد.

سخنگوی پلیس آمستردام به رادیو زمانه گفته است که چند تن از دوستان این فرد به بیمارستان آمده و تلاش‌ها برای تماس با خانواده او که در ایران هستند ادامه دارد.

شبکه خبری سراسری هلند (NOS) نيز به نقل از شاهدان گزارش داده است که اين فرد «با حالتی وامانده و با لهجه خارجی به جهانگردان انگليسی‌زبان پرخاش می‌کرد و به مردم هشدار می‌داد که از او فاصله بگيرند.»

اين مرد ايرانی چهارشنبه ۱۷ فروردين، حوالی ساعت ۱۲ و ۳۰ دقيقه در ميدان دام آمستردام و در کنار بنای يادبود ملی خود را آتش زد.

به گفته پليس آمستردام وی در ميان شعله‌های آتش به شدت سوخت و زخمی شد.

او بامداد امروز، پنج‌شنبه ۱۸ فروردين برابر با هفتم آوريل در مرکز سوانح سوختگی بِيفِروَيک در نزديکی آمستردام به دليل شدت جراحات جان خود را از دست داد.