حدود ۲۰۰۰ کارگر پلی‌اکریل از اول اسفند بیکار می‌شوند. هیات اجرایی دولت که از چندماه پیش برای حل مشکلات این واحد تولیدی و راه‌انداختن مجدد تولید در پلی‌اکریل مستقر شده به کارگران اعلام کرد عجالتا خبری از راه‌اندازی تولید نیست و از آنان خواست تا آخر بهمن برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کنند.

یکی از حرکات اعتراضی کارگران پلی اکریل

مساله توقف تولید و ارجاع کارگران به سازمان تامین اجتماعی روز یکشنبه طی ابلاغیه‌ رسمی به کارگران اعلام شد. کارگران پلی‌اکریل به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته‌اند: “بعد از ماه‌ها وعده‌های توخالی، نه تنها ۸ ماه معوقات مزدی ما پرداخت نشد بلکه درنهایت آب پاکی را روی دست ما ریختند. “

ابلاغیه “هیات اجرایی دولت برای راه‌اندازی پلی‌اکریل” می‌گوید که حداقل در سه ماه آینده تولید از سر گرفته نخواهد شد.

سه سال است که کارگران دچار این مشکل‌اند که وضعیت شرکت چه خواهد شد. آنان برای حفظ محل کارشان مبارزه کرده‌اند و اکنون با ابلاغیه‌ای مواجه شده‌اند که هیچ بوی خوشی از آن برنمی‌آید.

کارگران ۸ ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند. آنان همانند کارگران بسیاری از کارخانه‌های مشابه در پی خصوصی سازی شرکت در معرض تهدید به از دست دادن شغلشان قرار گرفتند.

۴ سال تلاش برای حفظ شغل

مبارزات کارگران پلی‌اکریل برای حفظ تولید کارخانه و شغل خود از سال ۹۲ تا کنون ادامه دارد. در آن سال کارگران بارها در اعتراض به سیاست کوچک‌سازی و اخراج نیروی کار اعتصاب و تظاهرات کردند.
مدیرعامل کارخانه در پی ادامه اغتراضات کارگران به جای پاسخگویی به خواست آنان دو تن از نمایندگان کارگران را اخراج کرد و درپی تداوم اعتراضات مجبور به بازگرداندن کارگران به کار شد.

در شهریور امسال در پی توقف تولید کارخانه و عدم پرداخت ماهها مزد، کارگران چندین اعتصاب و تظاهرات به راه انداختند. این همزمان بود با انتخاب هیات مدیره جدید از سوی وزارت صنعت که قرار بود برای حل مشکلات شرکت اقدام کند.

در دیماه پرداخت نشدن دستمزدها، کارگران را دوباره به اعتصاب و تظاهرات کشاند. شش ماه دستمزد عقب‌مانده باعث شده بود آنها دیگر نتوانند از عهده پرداخت هزینه‌های زندگی‌شان بر‌آیند. آن هنگام این گفته به نقل از آنان در رسانه‌ها منتشر شد: “هیأت اجرایی مستقر در کارخانه نتوانسته مشکلات این واحد تولیدی را حل کند، هنوز خطوط تولید راه نیفتاده و ۲۰۰۰ کارگر این کارخانه همچنان سرگردان‌اند “

روز ۱۲ دی کارگران ابتدا مقابل دفتر امام جمعه اصفهان تجمع کردند. پس از آن، فضل‌الله کفیل، فرماندار اصفهان با حضور در محل تجمع، با آن‌ها صحبت کرد. به‌گفته کارگران سخنان فرماندار تکراری بود و آن‌ها را متقاعد نکرد. کارگران در شهر به راهپیمایی پرداختند که با دخالت نیروی انتظامی این تظاهرات پایان یافت.
۲۰ دی ۱۳۹۵ هفت نفر از کارگران بازداشتی پلی‌اکریل که در تجمع اعتراضی روز قبل مقابل دفتر مرکزی شرکت بازداشت شده بودند، به قید کفالت آزاد شدند، اما کارفرما به خواست‌ کارگران مبنی بر پرداخت مطالبات عقب‌مانده پاسخی نداده است.

پیش از این نایب رئیس کانون کارفرمایان استان اصفهان گفته بود برای حل مشکلات اقتصادی و روی خط افتادن تولید این کارخانه لازم است نیمی از دو هزار کارگر این کارخانه “تعدیل” یعنی اخراج شوند. یک هیات دولتی برای رسیدگی به مشکلات کارخانه در پلی‌اکریل مستقر شد اما نه تولید راه افتاد و نه حقوق عقب افتاده کارگران پرداخت شد. از این گذشته، سازمان تامین اجتماعی نیز در ازای بدهی‌های این شرکت شروع به مصادره بخشی از اموال پلی‌اکریل کرد که این امر با اعتراض کارگران روبرو شد. آنان با امضای طوماری خطاب به وزیر کار به این مساله اعتراض کردند.

۴۰ میلیارد پول گمشده

شرکت پلی‌اکریل اصفهان با حدود ۲۰۰۰ کارگر در آستانه تعطیلی کامل قرار دارد. دبیر شورای کارگری این شرکت می‌گوید که ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات تعهد شده دولت «گم شده است».

علیرضا خرمی دبیر شورای کارگری شرکت گفته است که وضعیت این شرکت بحرانی است و مسئولان به جای حل مشکل صورت مسئله را پاک می‌کنند.

آن‌گونه که محسن نیرومند مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان گفته، مشکلات مالی پلی اکریل پس از خصوصی‌سازی و مرگ یکی از مدیران آن که ساکن یکی از کشورهای عربی بود، آغاز شد. «هیئت مدیره دولتی» مسئولیت حل مشکلات را برعهده گرفت. اعضای هئیت مدیره شرکت پلی اکریل در دو سال گذشته سه بار تغییر کرده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان گفته است که هیئت مدیره این شرکت برای راه‌اندازی دوباره کارخانه دو فقره تسهیلات بانکی به ارزش ۴۰ میلیارد تومان دریافت کرده‌اند. اما تنها یک میلیارد تومان آن به شرکت تزریق شده و خبری از ۳۹ میلیارد تومان دیگر نیست.

به گفته او ۲۰ میلیارد تومان وام تعهد شده توسط بانک‌های ملی و توسعه و معدن هم تا به حال پرداخت نشده است.

دی امسال، زمانی که مصادره اموال پلی‌اکریل توسط طلبکاران از جمله سازمان تامین اجتماعی به اجرا درآمد، کارگران امید به حل مشکلات و از سرگرفتن تولید در این کارخانه را از دست دادند.
پس از دریافت ابلاغیه روز یکشنبه که اعلام رسمی بیکاری آنان بود، کارگران مانده‌اند و ناباوری نسبت به اینکه برنامه‌ای برای پرداخت مطالبات‌شان ابلاغ نشده. یکی از آنان به ایلنا گفته است: “چطور قبل از تسویه حساب با ما و پرداخت مطالباتمان می‌خواهند ما را به تامین اجتماعی و بیمه بیکاری معرفی کنند.”

بیشتر بخوانید: