مردم چندين شهر سوريه، از جمله کردها، به فراخوان «جمعه مقاومت» پاسخ گفتند و به خيابان‌ها آمدند. در شهر درعا دست‌کم ۱۳ نفر کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم سوريه امروز جمعه ۱۹ فروردين بار ديگر به خيابان‌ها آمده و عليه حکومت شعارهايی سردادند.

اين اعتراضات در چندين شهر سوريه، به‌ويژه در شمال و همچنين در شهر درعا در جنوب اين کشور برگزار شد.

در درعا، شهر اصلی اعتراضات يک ماهه اخير در سوريه، واقع در صد کيلومتری جنوب دمشق، نيروهای امنيتی حکومت سه نفر از تظاهرکنندگان را کشتند.

عبدالکريم ريحاوی، رئيس انجمن حقوق بشر سوريه به خبرگزاری فرانسه گفت: «ده‌ها هزار نفر از تظاهرکنندگان برای گردهمايی در ميدان مقابل کاخ دادگستری، از سه مسجد اين شهر خارج شدند.

کردها شعار می‌دادند «خدا، سوريه و آزادی»، «نه عرب، نه کُرد، اتحاد ملی»

وضعيت به‌شدت متشنج بود. نيروهای امنيتی حکومت در لباس‌های شخصی ابتدا برای پراکنده ساختن مردم اقدام به شليک گاز اشک‌آور کردند و سپس با گلوله‌های واقعی آن‌ها را مورد هدف قرار دادند. مردم نيز به سوی آنان سنگ پرتاب می‌کردند.»

ريحاوی افزود که درگيری ميان مخالفان و نيروهای امنيتی در شهرهای حمص، در ۱۶۰ کيلومتری شمال دمشق، و حرستا، در ۱۲ کيلومتری شمال پايتخت سوريه نيز رخ داده است اما از کشته‌های احتمالی در اين درگيری‌ها اطلاعی نداشت.

وی گفت در شهرهای بنياس و تل نيز معترضان به خيابان‌ها آمده و همبستگی خود را با کشته‌شدگان درعا و دوما اعلام کردند.

در اين دوشهر در طول دو هفته گذشته، از جمله جمعه هفته پيش، چندين نفر از مخالفان کشته شده‌اند.

در تظاهرات‌های امروز شرکت کردهای سوريه «برجسته» گزارش شده است.

رديف مصطفی، مدير کميته کردی دفاع از حقوق بشر گفت نزديک به هفت هزار نفر در شش منطقه شمال اين کشور که اکثريت آنان را کردها تشکيل می‌دهند، در اعتراضات امروز شرکت داشتند.

مصطفی افزود آن‌ها خواهان آزادی ۲۰۰ زندانی کُرد و لغو قانون وضعيت فوق‌العاده شدند. به گفته اين فعال حقوق بشر، مردم در اين مناطق شعار می‌دادند «خدا، سوريه و آزادی»، «نه عرب، نه کُرد، اتحاد ملی».
 

مدير کميته کردی دفاع از حقوق بشر گفت: «بيش از سه هزار کرد، عرب و آسوری در شهر قاميشلی، پس از نماز جمعه اين شهر دست به تجمع زدند.»

به گفته رديف مصطفی «دو هزار کرد نيز در شهر عاموده تجمع کردند. تعداد معترضان در درباسيه ۱۵۰۰ و در شهر حسکه و دو منطقه ديگر صدها نفر» گزارش شده است.

شرکت‌ کردهای ساکن سوريه در تظاهرات امروز در حالی صورت می‌گيرد که روز گذشته بشار اسد، رئيس جمهور اين کشور پس از نيم قرن، حق شهروندی کردها در سوريه را پذيرفت.

جمعه هفته گذشته نيز نيروهای امنيتی سوريه در چند شهر به روی تظاهرکنندگان آتش گشودند و دست‌کم هفت نفر را کشتند.

پس از پراکنده شدن تظاهرکنندگان هفته پيش، نيروهای حکومت بشار اسد به جست‌وجوی مخالفان و بازداشت آن‌ها پرداخته‌ و گروهی را بازداشت کردند.

در دو هفته اخير اعتراضات خيابانی در سوريه، دست‌کم ۹۲ نفر کشته شده‌اند.