بنابر اعلام کانال تلگرامی «آیت‌الله منتظری»، احمد منتظری به مرخصی آمده است. او روز چهارشنبه چهارم اسفند به صورت شفاهی به دادگاه ویژه روحانیت فراخوانده شده بود و پس از حضور در آنجا بازداشت شده بود.

احمد منتظری، فرزند آیت الله حسینعلی منتظری

بر اساس خبر منتشر شده، احمد منتظری پس از بازداشت در سلول انفرادی نگهداری شده، اما «ساعت ۲۲ شامگاه پنج‌شنبه ۱۳۹۵/۱۲/۵، گویا یک‌باره رویه تغییر کرده و به وی هشت روز مرخصی داده شده است.»

احمد منتظری از ۲۰ مرداد ۹۵ و یک روز پس از انتشار فایل صوتی صحبت‌های پدرش آیت‌الله حسینعلی منتظری با هیأت تصمیم‌گیری درباره زندانیان سیاسی در سال ۶۷ معروف به «هیأت مرگ»، تحت فشار قرار گرفت و حدود ۱۰ بار برای ارائه توضیح و بازجویی به دادگاه ویژه روحانیت قم فراخوانده شد: بازجویی چندباره از احمد منتظری به دلیل انتشار فایل صوتی

او در نهایت به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، افشای اسرار نظام و تبلیغ علیه نظام از طریق انتشار فایل صوتی پدرش در مجموع به ۲۱ سال زندان و سه سال خلع لباس محکوم شد. این حکم دی‌ ماه سال جاری به دادگاه تجدیدنظر رفت و گرچه تا پیش از بازداشت احمد منتظری نتیجه آن اعلام نشده بود، اما محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور و رییس دادگاه ویژه روحانیت گفته بود این حکم تأیید و نهایی خواهد شد.

پس از بازداشت احمد منتظری اما روابط عمومی دادسرای ویژه روحانیت قم با صدور اطلاعیه‌ای از بازداشت پسر آیت‌الله منتظری برای اجرای حکم شش سال زندان خبر داد: «{احمد منتظری} که در پی اقداماتی علیه نظام و اهانت و دورغ‌پردازی نسبت به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به شش سال زندان محکوم شده بود، امروز برای اجرای حکم بازداشت شد.


از متن اطلاعیه روابط عمومی دادسرای ویژه روحانیت قم:

«در پی اقدامات آقای احمد منتظری مبنی بر تضعیف مبانی نظام مقدس جمهوری اسلامی و اهانت، افترا و دروغ‌پردازی‌های متعدد وی نسبت به معمار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی قدس‌سره‌الشریف و یادگار عزیز ایشان و همچنین تطهیر و حمایت از منافقین کوردل و تروریست و همنوایی با استکبار جهانی، نامبرده در دادگاه بدوی محاکمه که متعاقب اعتراض به رأی صادره، دادگاه تجدیدنظر (متشکل از قضات عالی‌رتبه دیوان عالی کشور شاغل در دادگاه ویژه روحانیت) با حضور ایشان تشکیل و به شش سال حبس قطعی محکوم شده است. محکومیت وی در تاریخ ۴ /۱۲/ ۱۳۹۵ اجرا گردید.»


زهرا ربانی املشی، همسر احمد منتظری اما پنجم اسفند ماه در گفت‌و‌گو با کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، درباره بازداشت همسرش گفته است که احمد منتظری روز چهارشنبه چهارم اسفند بدون «احضار رسمی» و در پی فراخوانده شدن به دادگاه ویژه روحانیت قم، بازداشت و برای اجرای حکم به زندان منتقل شده است.

او این بازداشت را «غیرقانونی، غیراسلامی و شبیه آدم‌ربایی» خوانده و گفته است که حکم دادگاه تجدیدنظر به آقای منتظری ابلاغ نشده است: «اصلاً حکم دادگاه تجدیدنظر به ایشان ابلاغ نشده و بدون این‌که به ایشان حکمی ابلاغ شود، بازداشت کرده‎اند. ما نمی‎دانیم دادگاه تجدیدنظر چه حکمی داده‎ است. احمد آقا را خواسته بودند که بیایید دادگاه کارتان داریم. مثل دفعات پیش که می‎رفتند اما این بار ایشان را بازداشت کردند. ترسیدند فرار کند یا چه، نمی‎دانیم. این رفتار نه انسانی، نه قانونی و نه اسلامی است، بالاخره آدم وقتی می‎خواهد سر کوچه هم برود باید آمادگی داشته باشد. از نظر قانونی باید به ایشان می‎گفتند که حداقل داروهایش را با خود ببرد چون مریض بود و ما امشب داروهایش را بردیم دم در دادگاه تحویل داده‎ایم اما این‌که داروها به ایشان برسد یا نرسد اصلاً نمی‎دانیم.»

او درباره اطلاعیه دادگاه ویژه روحانیت نیز گفته است: «در اطلاعیه‌ای که دادگاه ویژه داده اشاره کرده به اهداف و خواسته‌های مجاهدین خلق و …. احمد آقا می‎گفت در چند جلسه دادگاه که هر کدام ساعت‌ها طول می‎کشیده من سوال می‎کردم که یک ارتباطی بین ما و مجاهدین پیدا کنید و نتوانستند. بعد از این همه جلسات بازجویی هیچ چیزی پیدا نکردند و حالا در بیانیه‌شان باز دوباره می‎گویند ارتباط با مجاهدین. این نشان‌دهنده این است که یک دستوری از یک کسی گرفته‎اند و این دستور باید اجرا شود چه حکمی دادگاه بدهد چه ندهد. ضمن این‌که دادگاه ویژه روحانیت اصلاً قانونی نیست. این دادگاه و دادگاه انقلاب فقط زمان انقلاب به وجود آمده بود که ادامه‌اش غیرقانونی است، حالا چه کسی پشت آن است و چه می‎کند من فکر می‎کنم همه می‌دانند.»

خانم ربانی املشی گفته است که او و خانواده‌اش انتظار بازداشت احمد منتظری به این شکل را نداشته‌اند و بعد از مشورت با خانواده اقدامات لازم را انجام خواهند داد.


جزییات حکم صادر شده برای احمد منتظری:

احمد منتظری به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به ۱۰ سال حبس، به اتهام افشای اسرار نظام به ۱۰ سال حبس و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس از طریق انتشار این نوار محکوم شد. این حکم روز یک‌شنبه هفتم آذر ماه ۹۵ به او ابلاغ شد. بر اساس آن‌چه در این حکم آمده، به دلیل «ارزش و حرمت خون برادر شهید» و «سن و سال و وضعیت خاص وی و فقدان سابقه محکومیت کیفری، با احصای میانگین حداقل و حداکثر مجازات‌های در مقام اجرا» فقط شش سال حبس اجرا می‌شود و ۱۵ سال این بخش مورد عفو واقع شد. محمد منتظری، برادر احمد منتظری به دست گروه مجاهدین خلق ترور شده است.


به گفته زهرا ربانی املشی، احمد منتظری دچار چربی و فشار خون بالاست و دارو مصرف می‌کند. او از روز پیش از بازداشت هم مبتلا به سرماخوردگی و گلو درد شده بوده و با تجویز دکتر باید آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کرده است.

زهرا ربانی املشی:

«این رفتاری که کردند به آدم‌ربایی بیشتر شبیه است. احمد آقا اصلاً فکر نمی‌کرد چنین رفتاری بکنند و بازداشت بکنند چون چند روز پیش آقای شبیری زنجانی (از مراجع تقلید شیعه) ایشان را خواسته‎ بودند و گفته ‎بودند که بالاخره بعد از صحبت‎هایی که شده مسأله منتفی شده، یعنی کلاً حکم منتفی شده.»

همسر احمد منتظری با اشاره به انتشار فایل صوتی صحبت‌های حسینعلی منتظری تأکید کرده است که آن‌چه منتشر شده هیچ چیز جدیدی نبوده و همه این حرف‌ها قبلاً در خاطرات آیت‌الله منتظری منتشر شده و بنابراین افشا کردنی در کار نبوده است: «در واقع خاطرات آیت‌الله منتظری را نگذاشتند چاپ شود و برخی به صورت زیراکسی و قاچاقی، دیده بودند اما الان به برکت تکنولوژی و تلگرام این فایل را همه شنیدند و آقایان خیلی ناراحت هستند از اینکه همه پی بردند که چنین اسنادی و چنین کارهایی پشت پرده بوده است.»

خود احمد منتظری هم پیشتر در توضیح انگیزه‌ انتشار این فایل در این مقطع زمانی گفته بود که تا پیش از این تلگرامی نبوده و او منبر و رسانه‌ای برای انتشار وسیع چنین مطالبی نداشته است.


در همین زمینه:

۲۱ سال حبس برای فاش کردن صدایی که به هیأت مرگ گفت: شما جنایتکارید


زهرا ربانی املشی با اشاره به روایت همسرش از دادگاه تجدیدنظر نیز گفته است که احمد منتظری از نحوه برگزاری دادگاه تجدیدنظر خیلی راضی بوده و گفته است که بالاخره یک حرف‎های منطقی‌ای زده وشنیده: وقتی به دادگاه تجدیدنظر این‌قدر بی‌اعتنا باشند، مراحل بعدی هم لابد همین‌طور است. دیگر اعاده دادرسی هم لابد برای‎شان مهم نیست اما ما اقدام خواهیم کرد.»

بیشتر بخوانید:

فایل صوتی‌ای که احمد منتظری اکنون به خاطر انتشار آن با محکومیتی سنگین روبه‌رو شده است به جلسه ۲۴ مرداد ۶۷ حسینعلی منتظری، قائم مقام وقت روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی با چند نفر از مقام‌های عالی‌رتبه قضایی و امنیتی برمی‌گردد که به هیأت مرگ معروف شدند. منتظری در این دیدار می‌گوید که آن‌چه آن‌ها انجام داده‌اند در نظر او بزرگ‌ترین جنایت در جمهوری اسلامی است که از اول انقلاب تا آن زمان انجام شده و در عین حال افراد حاضر را به عنوان مسئولان این اقدام، چهره‌های خوب و متدین دستگاه قضایی می‌داند. منتظری خطاب به حاضران می‌گوید که نام‌شان در آینده و در تاریخ جزو جنایتکاران نوشته خواهد شد و اضافه می‌کند که شاید این استراتژی آن‌ها باشد: «بزرگ‌ترین جنایتی که در جمهوری اسلامی شده و تاریخ ما را محکوم می‎کند به دست شما انجام شده و شما را در آینده جزو جنایتکاران در تاریخ می‌نویسند.» (منتظری خطاب به “هیات مرگ”: شما جنایتکار هستید)

در این جلسه حسینعلی نیری (حاکم شرع)، مرتضی اشراقی (دادستان)، ابراهیم رئیسی (معاون دادستان) و مصطفی پورمحمدی (نماینده اطلاعات در اوین) حضور داشته‌اند.

فایل صوتی صحبت‌های حسینعلی منتظری یک روز بعد از انتشار به درخواست وزارت اطلاعات از سایت آیت‌الله منتظری حذف شد اما احمد منتظری به دلیل انتشار آن به دادگاه ویژه روحانیت قم فراخوانده شد.


در همین زمینه

لایحه تجدید نظر ارائه شده به دادگاه ویژه روحانیت از سوی احمد منتظری