علی اسکندرزاده – یکی از پیامدهای سیاست‌های معاونت فرهنگی وزارت ارشاد این است که کتاب‌ها با تأخیر انتشار پیدا می‌کنند و با تأخیر هم به دست خوانندگان می‌رسند. در چنین شرایطی جای تعجب نیست که امسال، چند هفته مانده به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، هنوز کتاب قابل تأملی انتشار پیدا نکرده باشد. محمدحسینی، وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی، سه‌شنبه ۲۳ فروردین اعلام کرد که اگر به کتاب‌هایی که ناشران به اداره کتاب می‌فرستند، اصلاحیه بخورد، این امر برای آنها به منزله‌ی یک نقطه ضعف محسوب می‌شود و به‌عنوان یک امتیاز منفی در کارنامه‌ی آنان ثبت خواهد شد. محمد حسینی با این تمهیدات سعی می‌کند، ناشران را در حد سانسورچی کتاب کاهش بدهد. او می‌گوید هدفش از مجازات ناشرانی که به خطوط قرمز توجه نکنند، «سرعت بخشیدن به بررسی کتاب» است. وزیر ارشاد در آستانه‌ی برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: «ما در ارزیابی‌ها، رده‌‌بندی‌‌هایی داریم که این رده‌بندی‌ها را برای شرکت در نمایشگاه‌ها، خرید کتاب از ناشران و حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعمال می ‌کنیم»؛ و این رده‌بندی‌ها بر اساس میزان مشارکت ناشران در سانسور کتاب تعیین می‌گردد.

نشر چشمه که یکی از ناشران مهم ایران است، اعلام کرد که به مناسبت نمایشگاه کتاب تهران، فقط هشت عنوان کتاب منتشر کرده است. وضع ناشران مستقل دیگر هم بهتر از این نیست. تنها برخی انتشاراتی‌های دولتی یا وابسته به دولت هستند که کتاب‌هایی منتشر می‌کنند. در این میان جای تعجب نیست که بسیاری از نویسندگان دلزده و مأیوس شده باشند.

اما آیا دلزدگی نویسندگان و تأخیر در صدور مجوزها به این معناست که در ایران کتاب خوب برای خواندن پیدا نمی‌شود؟ چه کتاب‌هایی سال گذشته منتشر شده‌اند و شما هنوز احتمالاً از آن‌ها بی‌خبر هستید یا هنوز وقت نکرده‌اید این کتاب‌ها را بخوانید؟

در برنامه‌ی «کتاب‌های از یاد رفته و کتاب‌های در یاد مانده»، پنجشنبه‌ها از بین کتاب‌های منتشر شده که پیش از این در سایت زمانه به قلم منتقدان و شهروندان نقد شده بود، چند عنوان کتاب را معرفی می‌‌کنیم. این برنامه را می‌توانید از طریق فایل صوتی بشنوید.

عکس:

بهومیل هرابال، نویسنده‌ی رمان «تنهایی پرهیاهو»

در همین زمینه:

:: تنهایی پرهیاهو، اثر بهومیل هرابال، مهتاب سعیدی، رادیو زمانه::

:: نقد تنهایی پرهیاهو به قلم محمد رضا نیکفر، فایل پی دی اف، سایت نیلگون::