کارگران کارخانه آلومینیوم پارس به شرطی مطالبات پایان سال خود را دریافت می‌کنند که با امضای سند رسمی «رضایت و اقرار» تعهد کنند نسبت به حوادث کار و شغلی رخ داده در کارخانه شکایتی ندارند و در صورت شکایت آن‌ها به مراجع قضایی یا تامین اجتماعی، شرکت حتی می‌تواند کارگر را تحت تعقیب و مجازات قرار دهد. اوایل سال جاری نیز کارگران این کارخانه برای امضای تعهدنامه زیر فشار قرار گرفته و از ترس اخراج به آن تن داده‌ بودند.

«اتحادیه آزاد کارگران ایران» تصویر اقرارنامه را منتشر کرده است.

متن اقرارنامه به این شرح است:

«اینجانب… با مشخصات فوق‌الذکر به موجب این سند رسمی در کمال صحت و سلامت عقل و بدون هیچگونه اجبار و اکراهی ضمن اقرار رضایت کامل و بی‌قید و شرط خود را نسبت به شرکت آلومینیوم پارس و بیمه‌های مسئولیت مدنی کارفرما، در خصوص کلیه حوادث کاری و شغلی رخ داده برای اینجانب از بدو استخدام در شرکت آلومینیوم پارس تا مورخ ۳۰/۱۲/۱۳۹۵ و کلیه مطالبات حقوقی و مزایای پایان کار خود را اعم سنوات پایان کار و عیدی و پاداش و مزایای ناشی از طرح طبقه‌بندی مشاغل و مزایای مربوطه اعم از دوران اشتغال(آزمایشی و مدت انجام کار و سایر) و سایر مطالبات خود را به غیر از بازخرید مانده مرخصی را از شرکت آلومینیوم پارس و بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در طول خدمت خود را نقدا تمام و کمال دریافت نموده و اعلام می‌نمایم هیچگونه حقی از حقوق نامبرده شده و پیش‌بینی نشده را از کارفرمای موصوفه نداشته‌ و ندارم و هرگاه تحت هر عنوان از عناوین ادعایی نمایم لغو و از درجه اعتبار ساقط خواهد بود و همچنین حق کلیه ادعاها و اعتراضات بعدی و احتمالی خود را به این نحو در هرگونه از مراجع قضایی، شبه قضایی، سازمان تامین اجتماعی و … از خود ساقط می‌نمایم و شرکت می‌تواند با ارائه این سند نسبت به تقاضای رد، مختومه شدن پرونده و موقوفی تعقیب و مجازات از هر حیث اقدام نماید و اینجانب نسبت به آن ادعا و اعتراضی نخواهم داشت. مفاد اقرار در نفس اقرار موثر است و این سند بنا به تقاضای مقر فوق‌الاشاره تنظیم گردید.»

چند ماه پیش نیز خبرگزاری هرانا خبری منتشر ساخت که طبق آن کارگران حادثه دیده کارخانه آلومینیوم پارس برای تمدید قراردادهایشان موظف شده‌اند تعهد محضری بدهند که حادثه‌ای برای آنان اتفاق نیفتاده و از کار در کارخانه رضایت کامل را دارند. این در حالی بود که به گفته کارگران، در این کارخانه حوادث کار بالاست و حدود ۳۰ درصد از کارگران به حوادث ناشی از کار همچون سوختگی و شکستگی استخوان دچار می‌شوند.

هرانا به نقل از کارگران افزوده بود با این که کارخانه وضعیت خوبی دارد اما کارفرما با ادعای ورشکستگی کارخانه، مزایای کارگران را قطع کرده و آن‌ها را وادار به اضافه‌کاری صلواتی کرده است.

کارخانه آلومینیوم پارس واقع در شهر صنعتی کاوه (ساوه) حدود ۷۰۰ کارگر دارد. خبر منتشر شده حاکی است اکثر کارگران به ناگزیر تعهدنامه «رضایت و اقرار» را امضاء کرده‌اند.