شاهزاده محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان سعودی شامگاه گذشته با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دیدار و گفت‌و‌گو کرد. در بیانیه‌ای که مشاور ارشد ولیعهد عربستان پس از  این دیدار منتشر کرده است، از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی به عنوان «خطری بزرگ برای خاورمیانه» یاد شده. عربستان سعودی در این بیانیه یک بار دیگر ایران را متهم کرده که با حمایت از حزب‌الله لبنان، القاعده و داعش قصد دارد قدرتش را در منطقه توسعه دهد.

عصر روز ۱۴ مارس /۲۴ اسفند، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در کاخ سفید دیدار کرد. پس از این دیدار، یک مقام ارشد دفتر ولیعهد عربستان بیانیه‌ای را در توضیح دستاوردهای دیدار منتشر کرد.

بیانیه دفتر جانشین ولیعهد عربستان تنها منبع خبر در مورد دیدار او با ترامپ است و کاخ سفید موضع مشخصی در مورد این دیدار منتشر نکرده است.

بیانیه مشاور ارشد جانشین ولیعهد نسبت به ترامپ با لحن ستایش‌آمیزی نوشته شده. در این بیانیه، از جلسه ترامپ با جانشین ولیعهد عربستان به عنوان «یک نقطه عطف تاریخی» در روابط دو کشور یاد شده است. با اشاره تلویحی به دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و اختلاف‌های عربستان با دولت اوباما، بیانیه می‌گوید «با این حال، نشست امروز همه ‌چیز را در مسیر درست قرار داده و یک تغییر قابل‌توجه در روابط فی‌مابین، در بعد سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی است.»

ایران و برجام

محمد بن سلمان، شاهزاده سعودی و وزیر دفاع عربستان در دیدار با ترامپ تأکید کرده که توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی خطرناک است و تنها می‌تواند «در یک دوره زمانی کوتاه» تولید سلاح هسته‌ای را در ایران متوقف کند.

او همچنین گفته است که ایران در منطقه جاه‌طلبی‌های «توسعه‌طلبانه» دارد: «ایران در تلاش برای به‌دست آوردن مشروعیت در جهان اسلام با حمایت از سازمان‌های تروریستی» است.

مشاور ارشد جانشین ولیعهد عربستان می‌گوید که هدف نهایی ایران «تصرف مکه قبله مسلمانان جهان است.»

در بیانیه مشاور ارشد محمد بن سلمان ایران متهم شده که از گروه‌های شبه‌نظامی اسلامی مانند حزب‌الله، القاعده، گروه دولت اسلامی (داعش) و دیگر گروه‌های تروریستی در خاورمیانه حمایت می‌کند.

نفت و جنگ

با وجود اینکه بیانیه عربستان در مورد دیدار محمد بن سلمان با ترامپ هیچ اشاره‌ای به نفت نمی‌کند، موضوع اصلی گفت‌وگوهای این دو در نهایت در مورد روابط اقتصادی و امنیتی دو کشور بود.

سیاست انرژی ترامپ بر خلاف باراک اوباما، استفاده حداکثری از سوخت‌های فسیلی است. ترامپ قصد دارد تا جایی که می‌تواند از نفت پول در بیاورد. استراتژی افزایش همکاری با عربستان سعودی – به‌عنوان متحد کلیدی در حوزه انرژی و مبارزه با تروریسم – در برنامه انرژی‌ای که ترامپ روز تحلیف ریاست‌جمهوری‌اش منتشر کرد، آمده است.

در این راستاست که دیدار جانشین ولیعهد ۳۱ ساله عربستان که هم وزیر دفاع و هم رئیس شرکت نفت عربستان است، اهمیت دارد.

محمد بن سلمان همچنین طراح «برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان» است بنا دارد که اقتصادهای غیرنفتی را در سرزمین بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان تقویت کند و برای این کار به سرمایه‌گذاری آمریکا نیاز دارد.

از طرفی ترامپ هم از عربستان انتظار دارد که با برنامه ایجاد مناطق امن برای پناهندگان جنگی در سوریه همراه شود.ترامپ  پیش از برگزاری مراسم تحلیفش عربستان و متحدانش در منطقه را تهدید کرد که اگر برای مبارزه با گروه «دولت اسلامی» نیروهای زمینی نفرستند، از آنها نفت نخواهد خرید.

بیشتر بخوانید: ترکیه و روسیه در انتظار اعلام جزئیات طرح «مناطق امن» ترامپ در سوریه

عربستان سعودی طرفدار سیاست‌های انرژی یا جنگی باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق نبود. پایان دادن به تحریم‌های نفتی ایران به نفع عربستان نبود. آمریکایی که سال ۲۰۱۴ روزانه ۱.۶ میلیون بشکه نفت عربستان را می‌خرید، در سال ۲۰۱۶ تنها مشتری روزانه یک میلیون بشکه نفت عربستان بود.

فرمان مهاجرتی ترامپ

بیانیه عربستان از فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ برای محدود کردن مهاجرت، صدور ویزا، پناهنده‌پذیری از شش کشور بیشتر مسلمان، حمایت می‌کند.

در این بیانیه آمده است که این فرمان به معنای «منع ورود مسلمانان نیست» و «کشورهای مسلمان و یا دین اسلام را هدف قرار نداده است.» عربستان می‌گوید فرمان اجرایی ترامپ تصمیم یک کشور مستقل برای جلوگیری از ورود تروریست‌هاست.

ترامپ و محمد بن‌سلمان قرار است مجدد روز پنج‌شنبه ۱۶ مارس با یکدیگر دیدار کنند و موضوع این دیدار و تقویت روابط دوجانبه در منطقه خواهد بود.

بیشتر بخوانید:


در همین زمینه:

دسته بندی‌ها: سیاست

کلید‌واژه ها: , , , , , , , , ,

  1. ولیعهد عربستان دیده دنیا اینقدر ویران است که به مسئولین عربستان مدال مبارزه با تروریسم می دهند و آمریکا با عربستان هم سر یازده سپتامبر معامله می کند و کشورهای اروپایی هم بهشون پول بدی مادر خودشون رو هم می فروشند گفته بهترین دوران معکوس نشون دادن تاریخ همین الان است دروغ هم که استخون نداره تو گلوم گیر کنه رسانه های آمریکایی و اسرائیلی و انگلیسی هم که هوامون را دارند چون رسانه ها اشانتیون اسلحه هایی هستند که از اونها می خریم

    انسان خوب / 15 March 2017

  2. آمریکا و عربستان
    واقعا شرم آور نفرت برانگیز وغیر قابل حضم هستند

    امید / 16 March 2017

توجه: کامنت‌های توهین‌آمیز منتشر نمی‌شوند. کامنت‌های حاوی لینک به عنوان "اسپم" شناخته می‌شوند.