رقیب حسن روحانی برای انتخابات اردیبهشت ۹۶ چه کسی خواهد بود؟ آیا قرار است که احمدی‌نژادی‌ها با حمیدرضا بقایی دوگانه انتخاباتی را رونق ببخشند یا نماینده رهبر جمهوری اسلامی در آستان قدس رضوی «احساس تکلیف» می‌کند و گام بعدی را برای تثبیت بیشتر جایگاه خود در ساختار قدرت جمهوری اسلامی برمی‌دارد؟

ابراهیم رئیسی و احمد علم‌الهدی دو نماینده ویژه خامنه‌ای در خراسان رضوی

ابراهیم رئیسی تا پیش از مرگ عباس واعظ طبسی مسئولیت قضائی داشت و بازمانده قضاتی که نقش پررنگی در اعدام مخالفان جمهوری اسلامی داشتند و حال  پس از مرگ واعظ طبسی با حکم رهبر جمهوری اسلامی مسئولیت یکی از ثروتمندترین نهادهای دینی ایران را عهده‌دار شده و حضور  پررنگ‌تری در رسانه‌ها و مراسم رسمی دولتی دارد.

همین حضور پررنگ و حمایت ویژه رهبر جمهوری اسلامی از رئیسی طی یک سال گذشته شایعات پیرامون او را شدت بخشیده است. به‌گونه‌ای که برخی از تحلیلگران مسائل سیاسی ایران از او به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی جانشینی علی خامنه‌ای نام می‌برند.

رئیسی اما پیش از آنکه خبرگان رهبری جانشین خامنه‌ای را تعیین کند، به کارزاری دیگر فراخوانده شده تا شاید «مشروعیت» بیشتری برای نشستن بر جایگاه ولی فقیه در ساختار قدرت جمهوری اسلامی کسب کند.

اگرچه رئیسی تا به حال موضع روشنی در باره حضور یا عدم حضور در انتخابات ریاست جمهوری نگرفته، اما محمدحسن آصفری عضو ستاد اجرایی «جمنا» دوشنبه هفتم فروردین به پایگاه خبری انتخاب گفت که اکثریت «اصول‌گرایان» برای انتخاب رئیسی به عنوان گزینه اصلی به توافق رسیده‌اند.

همزمان با این خبر، وب‌سایت «فرارو» که به حامیان حسن روحانی نزدیک است، از تحرک اعضای مجلس خبرگان برای نامزدی تولیت آستان قدس خبر داده است.

براساس این گزارش ۵۰ نفر از اعضای مجلس خبرگان در نامه‌ای به مقامات عالی‌رتبه از کاندیداتوری رئیسی حمایت کرده و از مقامات خواسته‌اند تا شرایط را برای حضور او فراهم کنند.

اسامی امضاء کنندگان این نامه منتشر نشده اما آن‌گونه که «فرارو» گزارش کرده، صحت این اقدام تائید شده و احمد‌ علم‌الهدی امام جمعه مشهد و پدر همسر ابراهیم رئیسی از عوامل اصلی جمع‌آوری امضاء برای حضور داماد خود در انتخابات ریاست جمهوری امسال است.

انتشار غیررسمی اعلام حمایت ۵۰ عضو مجلس خبرگان از نامزدی ابراهیم رئیسی با واکنش منفی علیرضا زاکانی دیگر نامزد احتمالی «جمنا» روبرو شده است. او در آخرین بیانیه خود خواستار پایبندی همه نامزدهای احتمالی به «سازوکار پیش بینی شده در جبهه مردمی» شده و از شورای مرکزی «جمنا» هم خواسته است که «از این اصل مهم وحدت بخش صیانت نماید».

حال آنطور که آصفری گفته، «جمنا» قرار است که ۱۷ فروردین تصمیم نهایی را در باره نامزد اصلی اصول‌گرایان بگیرد.

تا آن‌روز شاید رئیسی هم با اطمینان از «پیروزی» «احساس تکلیف» کند و  خواست پدر همسر و همسویان او در خبرگان رهبری را «لبیک» بگوید و رقیب انتخاباتی حسن روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری اردیبهشت ۹۶ شود.


در همین زمینه

مشاور فرهنگی روحانی: ابراهیم رئیسی نامزد نشود