شمار واحدهای مسکونی خالی ایران طی یک دوره پنج ساله نزدیک به یک میلیون افزایش یافت.

سهم تهران از واحدهای مسکونی خالی نزدیک به بیست درصد است. عکس- آرشیو

تعداد واحدهای مسکونی خالی در ایران در سال ۹۵ به نسبت سال ۹۰ بیش از ۵۵ درصد افزایش یافته است.

مرکز آمار ایران اعلام کرد که بر اساس نتایج سرشماری سال ۹۵ تعداد واحدهای مسکونی خالی به ۲ میلیون و ۵۸۷ هزار و ۶۰۷ واحد رسیده که بیانگر اضافه شدن ۹۲۴ هزار و ۱۹۵ واحد مسکونی خالی در یک دوره پنج ساله است.

براساس این گزارش شمار واحدهای مسکونی خالی در سال ۹۰، یک میلیون و ۶۶۳ هزار واحد بوده است.

نتایج این سرشماری نشان می‌دهد که بیش از ۳۵ درصد از واحدهای مسکونی خالی در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی قرار دارد که سهم استان تهران ۴۹۰ هزار واحد، اصفهان ۲۴۰ هزار و ۶۴۷ و خراسان رضوی ۱۹۴ هزار و ۷۰ واحد مسکونی خالی است.

وزیر راه و شهرسازی ایران بهمن سال گذشته میانگین ارزش هر یک واحد مسکونی خالی را ۱۰۰ هزار دلار اعلام کرده بود. بر مبنای این ارزش‌گذاری ارزش واحدهای مسکونی خالی بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار معادل ۸۷۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

آخوندی گفته است که بخش زیادی از واحدهای مسکونی با متراژ بالا و با هدف سوداگری ساخته شده‌اند و تقاضایی برای آنها وجود ندارد.

شمار واحدهای مسکونی خالی در شرایطی افزایش یافته که میزان عرضه مسکن به یک سوم میزان تقاضا کاهش یافته است.

مقام‌های دولتی ایران پیش از این بارها بر اجرای برنامه مالیات‌ستانی از واحدهای مسکونی خالی برای مقابله با آنچه که«احتکار مسکن» خوانده‌اند، تاکید کردند اما این برنامه تا به حال اجرایی نشده است.

براساس گزارش منابع دولتی دست‌کم ۸.۸ درصد از ۲۲ میلیون و ۸۲۴ هزار واحد مسکونی موجود در ایران خالی هستند.

دولت حسن روحانی طی دو سال گذشته با تزریق نقدینگی و افزایش تسهیلات بانکی خرید مسکن سیاست «تحریک تقاضا» را به منظور «رونق‌بخشی» به این بخش به اجرا گذاشته است. به رغم اجرای این سیاست‌ها رشد اقتصادی بخش مسکن در ۱۱ ماه نخست سال گذشته منفی ۱۷ درصد اعلام شده است.

رکود صنعت ساختمان صنایع فولادی، سیمان، کاشی و سرامیک و شیشه ایران را هم با بحران روبرو کرده است.

وزارت راه و شهرسازی در آخرین روزهای سال گذشته اعلام کرد که «طرح مسکن اجتماعی» را با هدف خانه‌دار شدن افراد کم درآمد و رونق‌بخشی به صنعت ساختمان اجرایی می‌کند. براساس این طرح دولت سالانه به ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی موظف شده است.

برآورد کارشناسان مسکن نشان می‌دهد که که ایران برای غلبه بر بحران مسکن تا ۱۰ سال آینده به ساخت ۱۰ میلیون واحد مسکونی نیاز دارد.


در همین زمینه

بازار مسکن: چشم انتظار رونق و گرانی

مسکن در ایران: یک میلیون و ۳۶۰ هزار خانه خالی