ده‌ها زن در پاکستان یک مسابقه دوچرخه سواری زنانه، در شهرهای بزرگ راه انداختند. این مسابقه بخشی از برنامه‌ای بود که برای به چالش کشیدن غلبه حضور مردان در خیابان‌ها و فضاهای عمومی که روز یکشنبه دوم آوریل در پاکستان اجرا شد.

سعید ماهر بانو، از گروه فمینیستی «دختران در داباس» که این مسابقه را راه انداختند، گفته: «استراتژی ما خیلی ساده، این بود که در فضاهای عمومی دیده شویم.»

آنها این برنامه را پس از آنکه سال گذشته گروهی از مردانی زنی را در لاهور از دوچرخه‌اش پایین کشیدند، طراحی کردند.

اما این مسابقه دوچرخه‌سواری تنها یکی از چندین برنامه‌ای است که گروه فمینیستی دختران در داباس اجرا کرده‌اند. داباس نام یک رستوران بین راهی در پاکستان است. گروه دختران در داباس، عمدتا بر برنامه‌هایی برای تشویق زنان به حضور در عرصه‌های عمومی و مبارزه با محدودیت‌هایی که برای آنها در عرصه‌های عمومی وجود دارد و برای بالا بردن آگاهی عمومی در این زمینه تلاش می‌کنند.

سعیدهمای وسیم، یکی از دوچرخه سوارها که در این مسابقه پنج کیلومتری در پایتخت این کشور اسلام آباد شرکت کرده، می‌گوید: «من همیشه در این مسیر رانندگی می‌کنم اما این اولین بار بود که این مسیر را با دوچرخه تجربه کردم. من عاشق احساس آزادی و حس پیچیدن باد در موهایم هستم.»

اعضای گروه دختران در داباس می‌گویند که نسل جدید فمینیست‌های پاکستانی از تلاش‌های نسل پیشین خود بسیار بهره می‌برند.

سعیدبانو می‌گوید: «جنبش زنان در پاکستان قدمت دارد اما این موضوع چیزی نیست که زیاد درباره آن حرف زده شود یا درباره‌ان نوشته شود.»

بیش از ۶۰ درصد جمعیت ۲۰۰ میلیون نفری پاکستان، زیر ۳۰ سال هستند اما زنان در این کشور مسلمان با محدودیت‌های زیادی در استخدام مواجه‌اند و از حضور در فضاهای اغلب مردانه این کشور احساس راحتی نمی‌کنند.

آزار جنسی در فضاهای عمومی پاکستان بسیار زیاد است و به خشونت منتهی می‌شود.

سپتامبر گذشته، یک شرکت مد پاکستانی به نام «چیزهای خودت را بساز» مجبور شد پس از آن یک زن مدل مورد خشونت و آزار اینترنتی قرار گرفت، تبلیغ خود را با حضور او از روی شبکه‌های اجتماعی بردارد.

در ماه جولای، قندیل بلوچ یک چهره مشهور شبکه‌‌های اجتماعی که به خاطر پست‌های خاص و ویژه‌اش محبوب بود، توسط برادرش کشته شد چون برادرش معتقد بود که او برای خانواده‌شان بدبختی می‌آورد.

گرچه در پاکستان یک جنبش کوچک آزادی‌خواهی وجود دارد، اما در عرصه‌های عمومی و در رسانه‌ها، زنانی که اندیشه‌های فمینیستی را دنبال می‌کنند، با آزار روبه رو می‌شوند و برچسب غربی یا ضد اسلامی می‌خورند.

بعد از برگزاری این مسابقه درچرخه سواری در اسلام‌آباد، شرکت‌کنندگان که اغلب در دهه ۲۰ زندگی خود قرار داشتند، روایت‌هایی از تجریه‌های خود از آزار در اماکن عمومی نقل کردند.

آنها می‌گفتند به دلیل همین آزارها تعد اد زنان در فضاهای عمومی نسبت به ۲۰ سال قبل کاهش یافته است. یکی از شرکت‌کنندگان گفته: «ما اجازه داده‌ایم که فضاها از دست‌مان در بیاید و جامعه هم به نظر کوته‌فکرتر شده است.»