لغو اعدام برای جرایم مربوط به مواد مخدر:

پیشینه یک طرح

هفدهم آذر ماه ۹۵، یک عضو هیأت رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از طرحی با امضای بیش از ۷۰ نفر از نمایندگان برای حذف مجازات اعدام از قانون مبارزه با مواد مخدر خبر داد: درخواست بیش از ۷۰ نماینده مجلس برای حذف مجازات اعدام از جرایم مواد مخدر

میرهادی قره‌سید رومیانی، به خبرگزاری خانه ملت گفته بود که «بعد از تصویب این طرح زندانیانی که اکنون در زندان به‌سر می‌برند آزاد شده و بار سنگینی نیز از دوش قوه قضاییه برداشته خواهد شد.»

موضع‌گیری این نماینده در مقابل لغو مجازات جرایم مربوط به مواد مخدر در حالی بود که دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران هم هفتم دی ماه امسال از امکان ایجاد تغییر در احکام اعدام جرایم مواد مخدر خبر داده بود: جواد لاریجانی: جای بازنگری در اعدام‌ها وجود دارد

او همچنین خبر از تلاش‌هایی داده بود که در راستای تغییر مجازات اعدام جرایم مواد مخدر در جریان بوده‌اند تا شمار اعدام‌ها کمتر بشود: تلاش ایران برای تغییر مجازات اعدام در جرایم مواد مخدر

به دنبال این تلاش‌ها مجلس ایران با یک فوریت طرح مجازات جایگزین اعدام برای مجرمان مواد مخدر موافقت کرد تا اگر مجرمان مواد مخدر مسلح نبوده نباشند و سوابق محکومیت به اعدام یا حبس ۱۰ ساله نداشته باشند، اعدام نشوند: یک فوریت طرح مجازات جایگزین اعدام برای مجرمان مواد مخدر تصویب شد

با وجود این قوه قضاییه برای اظهارنظر درباره مجازات جایگزین اعدام از مجلس مهلت خواسته است.

مسئولان اجرای حکم اعدام در زندان مرکزی اصفهان یک زندانی محکوم به اعدام را در حالی حلق‌آویز کردند که او پیش از به اجرا گذاشته شدن حکم، سکته کرده بود.

طرح از جهانگیر درمنی

کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام با انتشار نام و هویت این زندانی از اجرای این حکم در روز سه‌شنبه ۱۶ فروردین خبر داده است.

فرد اعدام شده از روز دوشنبه ۱۴ فروردین برای به اجرا گذاشته شدن حکمش به یکی از سلول‌های انفرادی زندان مرکزی اصفهان منتقل شده بود، اما بر اثر استرس و فشار ناشی از نزدیک شدن زمان اعدام سکته قلبی کرده بود.

به دنبال این ماجرا این زندانی به بخش پزشکی و بهداشتی زندان منتقل می‌‌شود اما مسئولان اجرای حکم با وجود وضعیت وخیم جسمی او، حکم اعدام را برای فرد سکته کرده به اجرا می‌گذارند، او را پای چوبه دار می‌برند و اعدام می‌کنند.

فرد اعدام شده از جمله محکومان به اعدام به دلیل ارتکاب جرایم مربوط به مواد مخدر بوده است؛ سرپرست خانواده و دارای پنج دختر.

در روز انتقال این زندانی به سلول‌های انفرادی برای اجرای حکم اعدام، الهیار ملکشاهی، رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و نماینده کوهدشت با حضور در سیمای جمهوری اسلامی، از موافقت این کمیسیون با حذف مجازات اعدام و استفاده از مجازات جایگزین برای آن دسته از جرایم مواد مخدر خبر داده بود که غیر‌مسلحانه باشند.

در حال حاضر حدود پنج هزار نفر در ایران در ارتباط با جرایم مواد مخدر در نوبت اعدام هستند که برخی از آن‌ها قبل از سال ۹۰ و برخی تا سال ۹۴ به اعدام محکوم شده‌اند.

جمعی از خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام به دلیل جرایم مواد مخدر قصد دارند تجمعی را علیه این مجازات سازماندهی کنند. قرار است این تجمع ساعت هشت صبح روز ۲۰ فروردین در مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شود: