واحدهای مسکن مهر در برخی از شهرهای شمال ایران به عنوان ویلا خرید و فروش می‌شوند. در این میان واحدهایی که از زیرساخت‌های شهری بهتری برخوردارند، در بورس قرار دارند. روزنامه «شهروند» گزارش داده که واحدهای مهر در محمودآباد قیمت بیشتری دارند.

واحدهای مسکن مهر که رو به دریا هستند، قیمت بیشتری دارند

مسکن مهر محمودآباد که در منطقه‌ای خوش آب و هوا و در کنار دریا احداث شده، با قیمت هر متر  ٢‌ میلیون و ٥٠٠‌ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

در همین شهر یک آپارتمان ساحلی به قیمت هر متر مربع ٢‌ میلیون و ٦٠٠‌ هزار تومان به فروش می‌رسد و یک آپارتمان ساحلی ٨٣ متری را می‌توان به قیمت ٢٢٠‌ میلیون تومان خرید.

مسکن مهر ساری اما از این نظر بی‌رونق است و خواهان ندارد. مسکن مهر ساری در ١٣ کیلومتری این شهر قرار دارد و هنوز نیمه‌کاره است و از امکاناتی مانند حمل‌ و نقل عمومی و فاضلاب بی‌بهره مانده.

در آمل هم واحدهای مسکن مهر از متری ٨٠٠‌ هزار تومان تا یک‌ میلیون و ٢٠٠‌ هزار تومان معامله می‌شود.

یکی از مشاوران املاک در محمودآباد به روزنامه شهروند گفته است که علاوه بر زیرساخت‌های شهری، قیمت واحدهای مسکن مهر بسته به چشم‌انداز آن‌ها و دید به دریا تفاوت می‌کند.

واحدهایی که رو به جاده قرار گرفته‌اند، ارزان‌ترند. این مشاور املاک به روزنامه «شهروند» گفته است:

«به ‌طور کلی برخی از این واحدها دارای امکانات لازم مانند دسترسی به جاده مناسب، نزدیکی به مراکز تفریحی و تجاری، سیستم گرمایشی و سرمایشی و … هستند اما برخی دیگر فاقد امکانات مذکور هستند که این موضوع هم در قیمت واحدهای مسکن مهر مؤثر است.»

فیمت‌ها بیش از همه به زیرساخت‌های شهری بستگی دارد

در همین گزارش آمده است که بیشتر خریداران واحدهای مسکن مهر در شهرهای شمالی ایران افراد غیر بومی‌اند. واحدهای مهر در میان مسافران هم خواهان دارد. مالکان برخی از این واحدها را به طور شبانه‌روزی اجاره می‌دهند و این موضوع باعث اختلاف بین ساکنان دائمی این واحدها شده است.

به گزارش «شهروند» اجاره شبانه واحدهای مهر در محمودآباد بین ٥٠‌ هزار تا ١٥٠‌ هزار تومان است.

محمود احمدی‌‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران در نظر داشت ٢ میلیون و ٢٠٠ هزار واحد مسکن مهر را احداث کند. تا امروز یک میلیون و ٩٣٥ هزار واحد ساخته شده است. از این میان ٥١ هزار و ٤١١ واحد سهم استان گیلان و ٥٨ هزار و ٢١٢ واحد سهم استان مازندران است.

مسکن مهر از ابتدا با مخالفت برخی از کارشناسان اقتصادی و اجتماعی روبرو شد. یکی از نقدهای مخالفان این طرح، ساخت و ساز در بیرون از شهر و کیفیت نازل ساختمان‌های احداث شده بود.

دولت برای یافتن جای مناسبی برای احداث این شهرک‌ها، زمین‌های بیرون از شهر را تملک و به تعاونی‌هایی که با دخالت مستقیم وزارت تعاون وقت به همین منظور تشکیل شده بودند، واگذار کرد. منتقدان این طرح گفته بودند که مسکن مهر ایرانیان کم‌درآمد را حاشیه‌نشین می‌کند.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی درباره این طرح گفته بود:

«مسکن مهر طرحی بود که همه بنیادهای آن اشتباه بود از مکان‌یابی گرفته تا طراحی مهندسی و فنی، تأمین مالی و انتخاب افراد و احساس امنیت مهمترین مسئله مسکن مهر است. کسانی که طرح‌هایی همانند مسکن مهر را وارد نظام اقتصادی کشور کردند هم مردم را گرفتار کردند هم دولت را.»

این طرح بنا به نظر کارشناسان تورم را افزایش داد زیرا دولت برای تأمین مالی آن وادار به گرفتن وام از بانک مرکزی شد. حدود نیمی از کل پول چاپ‌شده در تاریخ ایران هزینه این طرح شد.

 بیشتر بخوانید: