دادستان عمومی و انقلاب اراک از اجرای در ملاء عام حکم اعدام یک محکوم به مرگ در روز پنج‌شنبه ۲۴ فروردین خبر داده است. بر اساس رأی دادگاه این فرد به اتهام ارتکاب «قتل عام خانوادگی» به شش بار قصاص در ملاء عام، هشت سال حبس تعزیری و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

اعدام در ملاء عام در ایران

عباس قاسمی گفته است با توجه به اینکه تعیین تکلیف این پرونده مطالبه مردمی بوده، این موضوع به سرعت مورد رسیدگی قرار گرفته و فردا {پنج‌شنبه ۲۴ فروردین} ساعت هفت صبح، قصاص در ملاء عام در محل وقوع جرم (شهرک علی‌ بن ابیطالب) انجام می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب اراک تأکید کرده است که «حکم قاتل شش شهروند اراکی پس از طی مراحل قانونی در شعبه ١٩ دیوان عالی کشور مورد تأیید قرار گرفته و قطعی شده است.»

بر اساس گزارش سایت رکنا که اخبار حوادث را پوشش می‌دهد، برادر این فرد هم به ۵۵ سال حبس و دو سال تبعید محکوم شده است.

این زندانی که پیش از اقدام به این قتل عام به اعدام محکوم شده بوده و در زندان به سر می‌برده است، با گرفتن مرخصی (مشخص نیست که دستگاه قضایی ایران که عزم راسخی در اعدام محکومان دارد چگونه به یک فرد محکوم به مرگ مرخصی داده است) در تاریخ ۲۲ دی ماه سال گذشته، همراه با برادر خود با اسلحه کلاشنیکف به خانه دو نفر از افرادی که در جریان دستگیری او نقش داشتند رفت و آن‌ها را همراه خانواده‌هاشان در دو محله طالقانی و کوی علی ابن ابیطالب به رگبار بست.

اعدام در ملاء عام اما از جمله موارد نقض حقوق بشر در ایران است که در یکی از آخرین قطعنامه سازمان ملل متحد درباره نقض حقوق بشر در ایران نیز به آن اشاره شده: تصویب قطعنامه علیه نقض حقوق بشر در ایران در مجمع عمومی سازمان ملل

با وجود انتقادهای جدی افراد، سازمان‌ها و نهادهای فعال حقوق بشر مخالف اعدام، قوه قضاییه جمهوری اسلامی تنها در طول ماه ژانویه سال ۲۰۱۷، حکم اعدام در ملاء عام شش نفر را در شهرهای مختلف ایران به اجرا گذاشته است.


در همین زمینه


از آنجا که اجرای مراسم بر دار کردن فرد محکوم در مکان‌های عمومی و میدان‌ها و خیابان‌های شهر ممکن است در حضور کودکان و نوجوانان صورت بگیرد، فعالان حقوق کودک نیز به عملکرد قوه قضاییه در این زمینه انتقاد جدی دارند.

مسئولان جمهوری اسلامی اما در پاسخ به انتقادهایی که از اجرای حکم اعدام در ملاء عام و در حضور کودکان می‌شود، همواره می‌گویند که این حکم به ندرت، در موارد خاص و در ساعاتی انجام می‌شود که کودکان بیرون از خانه نیستند و همچنین تمهیدات لازم برای عدم حضور آن‌ها در محل اعدام اندیشیده می‌شود.

عکس‌ها و ویدئوهایی که معمولاً پس از مراسم به دار آویختن متهمان منتشر می‌شوند اما نشان‌دهنده حضور کودکان در کنار جمعیت علاقه‌مند به تماشای اعدام هستند.

این‌ در حالی‌ست که تقلید از مراسم دار زدن مجرمان به قصد بازی تا به حال جان چندین کودک را در شهرهای مختلف ایران گرفته است:

حضور مردم در اجرای مراسم اعدام در ملاء عام اما می‌تواند نشان‌دهنده پذیرفته بودن اجرای این حکم در ایران دست‌کم در میان بخشی از افکار عمومی‌ باشد و تلاش‌های فعالان مخالف اعدام برای گسترش فرهنگ نه گفتن به اعدام هنوز در میان عموم مردم فراگیر نشده است.

فعالان حقوق بشر مخالف اعدام معمولاً در مواردی که فراخوان اعدام در ملاء عام یک فرد محکوم به اعدام منتشر می‌شود، از مردم می‌خواهند که برای تماشا در محل حاضر نشوند و به این ترتیب به اجرای حکم اعدام در ملاء عام اعتراض کنند؛ خواسته‌ای که تا به حال چندان محقق نشده است.


در همین زمینه