۱۰ سال از راه‌اندازی خط تولید آنچه که «گوشی تلفن همراه ایرانی» نامیده می‌شود، می‌گذرد. تولیدات شرکت سازنده این گوشی همچنان مونتاژ قطعات وارداتی از چین است.

تولیدات شرکت «جی ال ایکس» در ایران همچنان مونتاژ بدون کیفیت کمپانی‌های چینی است.

گوشی‌های «جی ال ایکس» با انتخاب نام‌های باستانی همانند «آریا» و «ماد» به دنبال جلب توجه مشتریان در ایران است. اما هنوز نتوانسته رضایت مصرف کنندگان را جلب کند.

آخرین گوشی تلفن همراه ارائه شده از سوی شرکت ارتباط همراه که یک دهه قبل با وعده تولید «گوشی ملی» خط تولید خود را راه‌اندازی کرد، کپی برداری از تولیدات شرکت «یومی ای پلاس» است.

حمید سعیدی مدیرعامل این شرکت این شباهت را تائید کرده و مدعی شده است که ارتباط همراه گویا «تعداد محدودی از مدل‌های طراحی شده» شرکت چینی را خریداری کرده است.

«جنرال لوکس»یک دهه قبل با همکاری شرکت «پیشرو رایانه فارس» وارد بازار ایران شد. رئیس هیئت مدیره این شرکت همان زمان گفت که این شرکت قرار است مونتاژ گوشی‌های تلفن همراه تحت لیسانس ژاپن را در ایران انجام دهد.

در میانه راه شرکت ارتباط همراه گویا که در منطقه آزاد تجاری اروند مستقر بود، با امضاء تفاهم‌نامه و راه‌اندازی خط تولید، با شعار «گوشی همراه ملی» مجری این طرح شد.

با گذشت نزدیک به ۱۰ سال از شروع تولید «گوشی ملی»، «داخلی» بودن محصولات این شرکت با تردیدهای فراوان روبرو است.

خبرگزاری کار ایران – ایلنا – گزارش کرده است که شرکت «ارتباط همراه گویا» نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش شرکت «جنرال ایکس» را در خاورمیانه بر عهده دارد.

براساس این گزارش قطعات گوشی‌های همراه جی ال ایکس که به گفته مدیران شرکت ارتباط همراه گویا، سومین برند پر فروش در بازار ایران به شمار می‌رود، در چین طراحی و تولید و به ایران ارسال می‌شود.

شرکت «جنرال لوکس» که صاحب برند گوشی‌های «جی ال ایکس» در ایران است، دارای کمپانی‌های وابسته‌ای چون «مدیاتک» تایوان، «یو می آی موبایل» چین، «کی تی ای موبایل» آمریکا و «جی فایو» پاکستان است که سخت افزار و  طراحی خود را از این شرکت‌ها تامین می‌کند.

حمید سعیدی مدیرعامل شرکت ارتباط همراه گویا «مونتاژ»کاری این شرکت را تائید کرده و گفته است: «بخشی از اجزا و قطعات ما هنوز وارداتی است».

او اما مدعی شده که برخی از قطعات گوشی تلفن همراه در ایران تولید و در کارخانه جی ال ایکس در منطقه ازاد اروند مونتاژ می‌شود.

آن‌گونه که خبرگزاری کار ایران – ایلنا – گزارش کرده، دو محصول آخر ارائه شده از سوی این شرکت به بازار که «آریا» و «ماد» نامگذاری شده‌اند، مونتاژ و کپی‌برداری از تولیدات «یو می آی موبایل» و «تی تی ای موبایل» است.

گوشی «ملی» در آستانه تعطیلی

مرداد ۹۵ مدیرعامل شرکت «ارتباط همراه گویا» در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های تسنیم و فارس از «احتمال تعطیلی» تنها شرکت تولید کننده «گوشی داخلی» خبر داد.

سعیدی گفت که خط تولید این کارخانه با ظرفیت ۱۰ درصد به فعالیت ادامه می‌دهد و تعداد کارگران آن از ۲۰۰۰ نفر به ۱۰۰ نفر کاهش یافته است.

او از دولت خواست که با افزایش تعرفه گوشی‌های وارداتی از «تولید داخلی» حمایت کند. اما واقعیت این بود که نه واردات و قاچاق گوشی تلفن همراه که کیفیت پائین تولیدات موجب کاهش فروش و مونتاژ در این شرکت شد.

مصرف کنندگان گوشی‌های تولید «داخل» در یادداشت‌هایی که در شبکه‌های مجازی منتشر شده، قیمت گوشی‌های «جی ال ایکس» به نسبت کیفیت را «بیش از حد گران» دانسته و از ضعف نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این محصولات خبر داده‌اند.

یک کارشناس تکلنولوژی که نامش فاش نشده، به خبرگزاری کار ایران گفته است که با توجه به قیمت و کیفیت گوشی‌های «یو می آی پلاس»، هیچ دلیلی برای خرید گوشی‌های جی ال ایکس وجود ندارد.

آخرین محصول ارائه شده از سوی شرکت ارتباط همراه گویا به بازار یک میلیون و ۴۹۹ هزار تومان قیمت‌گذاری شده، در حالیکه قیمت گوشی‌ یو می آی ۸۰۰ هزار تومان است.