یک زندانی در زندان بیرجند به دلیل آن‌که برای مدت طولانی در سلول انفرادی نگهداری شده بود، خودکشی کرد.

شهر بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی‌ست که جمعیت آن بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰، ۱۷۸ هزار و بیست نفر بوده است

بر اساس گزارش‌های منابع حقوق بشری، این زندانی که با اتهام‌های مربوط به مواد مخدر به مدت چندین ماه در سلولی انفرادی در زندان بیرجند نگهداری شده بود، تحمل خود را در برابر فشارهای روانی حاصل از سکونت طولانی مدت در سلول انفرادی از دست داده و دست به خودکشی زده است.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نام و هویت این زندانی را منتشر کرده است. بر اساس گزارش هرانا، این فرد یک زندانی بلوچ بوده است.

یک منبع نزدیک به خانواده او درباره این ماجرا گفته است که این زندانی مدتی قبل به رسیدگی نکردن دستگاه قضایی به پرونده‌اش اعتراض کرده بود که در پاسخ مسئولان زندان او را به سلول انفرادی منتقل کرده بودند: «بعد از اینکه بیش از سه ماه در سلول انفرادی بود، حدود ۱۵ روز پیش دیگر تاب تحمل فشار روانی انفرادی و اذیت و آزارهای مسئولان زندان را نیاورد و در همان انفرادی دست به خودکشی زد و جان سپرد.»

در سال‌های اخیر چندین گزارش از خودکشی زندانیان در زندان‌های ایران منتشر شده است.

۲۲ شهریور ۹۵ خبر خودکشی هادی حاج محمدی، زندانی واحد دو زندان قزل‌حصار کرج به دلیل «فشارهای روحی- روانی» در زندان منتشر شد. او در بیمارستان لقمان تهران جان سپرد.

در آذرماه سال ۹۴، امید نارویی، زندانی ۳۸ ساله محکوم به اعدام در زندان زاهدان خودکشی کرد.

در مرداد ماه همین سال، علی محمدی، زندانی متهم به جاسوسی در زندان ارومیه، پس از یک هفته اعتصاب غذا با مصرف قرص دست به خودکشی زد.

در آبان ماه ۱۳۹۳ هم بابک قربانی، قهرمان کشتی فرنگی ایران که مدال طلای بازی‌های آسیایی ٢٠١٠ گوانگجو را به دست آورده بود، در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه دست به خودکشی زد و به زندگی‌اش پایان داد. او متهم شده بود که در یک درگیری و دعوا یک نفر را کشته است.