مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر از رفع اختلاف این دفتر با نیروی انتظامی به منظور جلوگیری از دخالت این نیرو در برگزاری یا لغو کنسرت‌ها در شهرهای مختلف داده است.

فرزاد طالبی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

فرزاد طالبی گفته است که این رفع اختلاف با اصلاح ماده ۲۰ آیین‌نامه اجرایی اماکن عمومی صورت گرفته است که در آن به نیروی انتظامی برای برگزاری یا لغو کنسرت‌ها اجازه مخصوص داده شده بود.

طالبی به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است که با اصلاح ماده۲۰ آیین‌نامه اماکن عمومی، صدور مجوز اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری ازجمله اجرای صحنه‌ای موسیقی و تئاتر برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و نیروی انتظامی تنها پاسخ استعلامی را می‌دهد که از آن‌ها خواسته شده است:

«نیروی انتظامی پس از اصلاح این آیین‌نامه فقط پاسخ استعلامی را می‌دهد که از آنها خواسته شده است؛ یعنی نیروی انتظامی طی یک هفته فرصت دارد نتیجه استعلام را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدهد. اگر هم پاسخ این استعلام منفی باشد آن وقت ما دلیلش را از نیروی انتظامی جویا خواهیم شد و دلیل‌شان نباید غیرانتظامی و غیرترافیکی باشد.»

اواسط تابستان سال ۹۵، با تصمیم هیأت وزیران، ماده ۲۰ آیین‌نامه اماکن عمومی اصلاح شد و حالا مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است که پس از اصلاح این آیین‌نامه که حدود شش ماه قبل اتفاق افتاده است، نیروی انتظامی دیگر در مورد کنسرت‌ها دخالتی نکرده است:

«وقتی مجوزی از سوی اداره کل استان‌ها صادر می‌شود، این مجوز پس از دریافت استعلام از نیروی انتظامی صادر شده و بر همین اساس نیروی انتظامی دیگر نمی‌تواند از برگزاری چنین برنامه‌ای جلوگیری کند؛ مگر در صورت ورود دادستان.»

با وجود این اظهارات گفته می‌شود که پلیس اماکن کنسرت محمد معتمدی در بیرجند را لغو کرد.

محمد معتمدی: «دلیل خاصی برای لغو این کنسرت به ما اعلام نکردند و تنها گفتند فعلاً صلاح نیست که این اجرای صحنه‌ای برگزار شود.»


در همین زمینه


مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اما ممنوعیت برگزاری کنسرت در استان خراسان رضوی را یک استثنا در کل کشور دانسته است. 

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد در یک نوبت از خطبه‌های نماز جمعه این شهر گفت که در مشهد و در «حریم امام رضا» نباید کنسرت برگزار شود.

پیش از این موضع‌گیری رسمی هم از سال گذشته برگزاری چند کنسرت از جمله کنسرت‌های شهرام ناظری، کیهان کلهر، سالار عقیلی و … در استان خراسان رضوی لغو شده بود.

به گفته طالبی اتفاقات مربوط به استان خراسان رضوی رفتار عجیبی‌ست که حتی در بین مقام‌های قضایی هم رایج شده است.

دادستان خراسان رضوی برگزاری کنسرت در این استان کشور را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرده است. غلامعلی صادقی گفته است که به دلیل گله حوزه علمیه و علما از نحوه برگزاری کنسرت‌های موسیقی، دادستانی با بررسی‌های خود متوجه اتفاقات اخلاقی ناگوار در حین برگزاری کنسرت‌ها شده است.

به دنبال اشاعه این رفتارها در مشهد و استان خراسان رضوی، در شهرهای قم و شیراز هم خبرهایی درباره ممنوع شدن دائمی اجرای کنسرت منتشر شده است: