سازمان عفو بين‌الملل با انتشار یک گزارش تحقيقى جديد از آلمان و دانمارک خواست نسبت به حقوق کودکان بیناجنسی حساسیت به خرج دهند.

سازمان عفو بين‌الملل از آلمان و دانمارک خواسته است نسبت به حقوق کودکان بیناجنسی حساسیت به خرج دهند.

این گزارش هشدار داده است كه تعداد زيادى از کودکان بيناجنسى در این دو کشور در نوزادى و كودكى تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند تا اندام جنسى‌شان به ظاهر «نرمال» شود.

عفو بین‌الملل تأکید کرده است انجام چنین عمل‌هایی در شرایطی صورت می‌گیرد که كودكان فاقد توانایی لازم برای اعلام رضايت آگاهانه خود در مورد چنین عمل‌هایی هستند. والدين آنها هم اغلب امکان دسترسی به اطلاعات كافى و حمایت مناسب ندارند که بتوانند آگاهانه در این‌باره تصميم بگيرند و بدانند چه اقدامى به نفع کودکان‌شان است. به این ترتیب اين وضعيت مى‌تواند حقوق انسانی كودكان را به طور جدى نقض كند.

بسیاری از افراد بيناجنسى که عفو بین‌الملل براى تهيه گزارش با آنها گفت‌و‌گو كرده است، گفته‌اند عمل جراحی‌ای که در کودکی به روى آنها انجام شده غیر‌ضرورى بوده و تنها با هدف تطبيق اندام جنسى آنها با استانداردهاى معمول ظاهر «دخترانه» یا «پسرانه» صورت گرفته است.

سازمان عفو بین‌الملل تأکید کرده است عواقب چنین جراحى‌هايى را نباید دست‌كم گرفت: «بسیاری از مصاحبه‌شوندگان از اثرات منفى ماندگار عمل بر سلامت، زندگی جنسی، سلامت روانی و هویت جنسی‌شان گفته‌اند. انجام چنين جراحى‌هايى بدون كسب رضایت آگاهانه، حق كنترل افراد بر تماميت بدن خويش را نقض مى‌كند و مى‌تواند حقوق آنها در حوزه سلامت باورى و جنسى را در دراز مدت تحت تأثير قرار دهد.»

در این گزارش همچنین تأکید شده است که افراد بیناجنسی بايد مثل هر فرد دیگری، حق تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد بدن خود را داشته باشند.

اصطلاح بیناجنسی طيف گسترده‌اى از افراد را شامل می‌شود که ويژگى‌هاى جنسی آنها خارج از دو قطبى رايج مرد و زن قرار مى‌گيرد. برخی افراد با چنین ویژگی‌هایی خود را بیناجنس معرفی می‌کنند و برخی ديگر این کار را نمی‌کنند.

عفو بین‌الملل در معرفی فارسی گزارش تازه خود سوالی را که مردم در اولین مواجهه با یک مرد و زن تازه پدر و مادر شده مطرح می‌کنند به چالش کشیده است: «دختره یا پسر؟ این معمولاً اولین سوالی است که مردم از پدر و مادر در مورد نوزادشان می‌پرسند. این سوال اساسش بر این تصور استوار است که جهان به دو گروه مرد و زن تقسیم شده است و ویژگی‌های بیولوژیکی و ژنتيكى همه‌ افراد به طور كامل در یکی از این دو دسته‌بندی قرار می‌گیرد. اما همیشه چنین نیست. تخمین زده می‌شود که ۱.۷ درصد از کودکان در جهان در هر سال با تركيبى متنوع از ويژگى‌هاى جنسی به دنیا می‌آيند.»

اندام جنسی برخی از کودکان خارج از استاندارد معمول دختر و پسر است. برخى از كودكان هم اندام‌هاى جنسى مربوط به جنس مؤنث را دارند اما کروموزموم‌های آنها xy است يا اندام‌هاى جنسى مربوط به جنس مذكر را دارند و كروموزوم‌هاى آنها xx است. گوناگونى‌هاى جنسى ممکن است در صفات ثانویه جنسی که در زمان بلوغ آشکار می‌شود نيز به وجود بیاید.

توجه به این نکته ضروری است که بیناجنسی بودن مربوط به ویژگی‌های فيزيكى افراد است و نه هویت جنسيتى آنها. بیناجنسی بودن به گرایش جنسی افراد نيز ربطى ندارد. افراد بیناجنسی مى‌توانند گرایش‌های جنسی همجنسگرا، دوجنسگرا يا دگرجنسگرا داشته باشند.