بازداشت فعالان فضای مجازی در ایران ادامه دارد. در آخرین مورد از این بازداشت‌ها، هفت فعال فضای مجازی در کرمانشاه بازداشت شدند.

یک گروه سایبری اطلاعات سپاه – عکس آرشیوی

به گزارش خبرگزاری «مهر»، نیروهای امنیتی اطلاعات سپاه پاسداران هفت فعال مربوط به یک گروه سیاسی فضای مجازی را در استان کرمانشاه بازداشت کرده‌اند.

این خبرگزاری نوشته که این گروه «در راستای تولید و انتشار محتوای ضددینی و ضدنظام» فعالیت داشته است. نیروهای امنیتی ایران عموماً چنین اتهاماتی را به فعالان فضای مجازی وارد می‌کنند.

یک منبع نزدیک به نیروهای امنیتی به خبرگزاری مهر گفته که گروه یادشده در کرمانشاه، «با شبکه‌سازی بیش از دو هزار نفر از [کاربران] پروفایلهای مجازی در حال فعالیت بود و توسط کارشناسان سایبری اطلاعات سپاه شهرستان گیلان غرب در استان کرمانشاه شناسایی و غیر فعال شد.»

اواخر سال گذشته نیز بازداشت فعالان فضای مجازی خبرساز شد. روز چهارشنبه ۲۵ اسفند ۹۵، مأمورانی که ابتدا از آن‌ها به عنوان وابستگان یک نهاد اطلاعاتی و نظامی نام برده شد و بعد مشخص شد که مأموران اطلاعات سپاه بوده‌اند، ۱۲ ادمین‌ چند کانال خبری اصلاح‌طلب را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. گفته شد که ادمین‌های کانال‌های «اصلاح‌طلبان نیوز»، «اصلاحات نیوز»، «مجمع اصلاح‌طلبان» و «حامیان دولت» در میان بازداشت شدگان هستند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ادعا کرده بود که این کانال‌ها مطالب «ضدامنیتی، مستهجن و خلاف عفت عمومی» منتشر می‌کنند و با «سرویس‌های اطلاعاتی بیگانگان» در ارتباط بودند.

دی ماه گذشته نیز ۳۲ تن از مدیران و اعضای کانال‌های تلگرامی استان هرمزگان بازداشت شدند. محمدصادق اکبری، رئیس کل دادگستری این استان نیز در مورد اتهام این افراد گفته بود که آنها اشخاص دیگر را به «انحرافات جنسی» تحریک می‌کرده‌اند، به «مضامین غیر‌اخلاقی» گرایش داشته‌اند و با ایجاد پروفایل غیر‌واقعی بیش از سه هزار نفر را به «کانال‌های غیر‌اخلاقی» جذب کرده بودند.

هنوز مشخص نیست که افراد بازداشت‌شده در استان کرمانشاه از طریق چه پلتفرمی به تولید محتوا می‌پرداخته‌اند، اما با توجه به توضیحات تاکنون ارائه‌شده، ممکن است آنها نیز کاربران تلگرامی بوده‌اند. تلگرام محبوب‌ترین سرویس پیام‌رسان رمزگذاری‌شده در ایران است.

گروه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری همواره از محدودیت آزادی بیان در ایران انتقاد کرده‌اند.


در همین زمینه