رئیس سازمان میراث فرهنگی با ارسال نامه‌ای به استاندار تهران اعلام کرده که  خانه ثابت پاسال در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کاخ ثابت پاسال با مساحت بیش از ۱۱ هزار و ۵۴۳ متر مربع در خیابان جردن در تهران

بنیاد شهید که این بنا را بعد از انقلاب مصادره کرده بود، آن را به بانک آینده فروخت و بانک آینده هم کاخ ثابت پاسال را به یک شرکت خصوصی از زیرمجموعه‌های «ستاد اجرایی فرمان امام» – امپراطوری مالی ولی فقیه – واگذار کرد.

«ستاد اجرایی فرمان امام» تصمیم گرفته بود که بعد از کوبیدن این اثر تاریخی، مسجدی بسازد و با برگزاری مراسم ختم، مسجد را به بازدهی اقتصادی برساند. در جوار این مسجد یک مجتمع تجاری با دو هزار متر زیربنا نیز ساخته شود. اکنون اما بعد از ثبت ملی این بنا، تخریب آن غیر قانونی‌ست.

زهرا احمدی‌پور، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با با ارسال نامه‌ای به سید حسین هاشمی، استاندار تهران اعلام کرده که این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده. رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون رئیس جمهوری اسلامی در نامه‌اش به استاندار تهران نوشته است:

«در اجرای بند (ج) ماده ‌واحده قانون تشکیل سازمان میراث‌ فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی ‌تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذی‌ربط، مراتب ثبت اثر فرهنگی ‌تاریخی “خانه ثابت (معروف به کاخ ثابت‌پاسال)” پس از طی تشریفات قانونی لازم در فهرست آثار ملی ایران ابلاغ می‌شود.»

سازمان میراث فرهنگی در نظر دارد این عمارت را حفظ کند اما در کنار آن یک مرکز اقامتی با بازدهی اقتصادی بنا کند.

ورسای تهران: قصر سنگی

«کاخ ورسای تهران» متعلق به ثابت پاسال، سرمایه‌دار مشهور ایرانی در پیش از انقلاب بود که از روی الگوی معماری قصر لو پتی تریانون در ورسای ساخته شد و در خیابان جردن در تهران قرار دارد. این خانه پیش از انقلاب، گران‌ترین و بزرگ‌ترین خانه شهر تهران بوده است. تزئینات داخلی این خانه را‌‌ مسئول تدارکات چادرهای سلطنتی در تخت جمشید انجام داده بود. پیش از انقلاب تهرانی‌ها از این عمارت باشکوه به عنوان «قصر سنگی» یاد می‌کردند.

پس از انقلاب، صادق خلخالی، کاخ ثابت پاسال را مصادره کرد.

حبیب‌الله ثابت که پس از انقلاب به آمریکا مهاجرت کرد و در سال ۱۳۶۹ به دور از ایران، در لس‌آنجلس درگذشت، تاجر، صنعتگر و کارآفرین ایرانی و از اعضای محفل ملی بهائیان ایران در دوران حکومت پهلوی است.

حبیب‌الله ثابت مالک ۴۱ شرکت بازرگانی بود و حدود ۱۰ هزار نفر را به کار گمارده بود. قصر ثابت در تهران، که از روی قصر تریانون کوچک در ورسای بنا شده، پیش از انقلاب ۱۵میلیون دلار ارزش داشت.

آذر سال ۹۳ سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که کاخ موسوم به «کاخ ورسای تهران» به عنوان یک اثر واجد ارزش در اداره میراث فرهنگی شناخته نشده است و ثبت آن در فهرست آثار ملی کشور در اولویت کاری نیست.

بیشتر بخوانید: