سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای برای «اقدام فوری»، خواهان آزادی امید علی‌شناس شده است.

این فعال مدنی و مدافع حقوق بشر که دوران حبس خود را در زندان اوین تهران پشت سر می گذارد، بیش از شش ماه است در شرایط نامناسبی نگهداری می شود.

امید علی‌شناس، زندانی عقیدتی

عفو بین الملل با اعتراض به محکومیت هفت ساله امید علی‌شناس به دلیل فعالیت های مسالمت آمیز حقوق بشری او را «زندانی عقیدتی» خوانده است.

این کنشگر مدنی در زمینه مبارزه با اعدام فعال بوده است.

امید علی‌شناس جوانی ۳۳ ساله است که از اواخر آذر ۹۵ در بند هفت زندان اوین به سر می برد.

عفو بین الملل گزارش کرده است که او در طول یک ماه از زمستان، هنگامی که دمای هوا در تهران تا منفی پنج درجه کاهش یافته، مجبور بوده است کف زمین بخوابد.

او اکنون در در اتاقی شلوغ با ۲۰ زندانی دیگر همبند است.

زندان های ایران در طول سال های گذشته چندین برابر ظرفیت خود زندانی داشته اند که این امر با اعتراض سازمان های حقوق بشری و فعالان حقوق زندانیان رو به رو بوده است.

از دیگر جزییاتی که عفو بین الملل در گزارش وضعیت امید علی‌شناس به آن پرداخته است، رژیم غذایی زندانیان است.

زندانیان از بدی غذای زندان رنج می برند و امید علی‌شناس هم همچون بسیاری از زندانیان برای دریافت غذایی مناسب تر ناچار است هزینه ای بپردازد. این رژیم غذایی اما همچنان فاقد میوه و سبزیجات است.

مطابق گزارش هایی که عفو بین الملل دریافت کرده است، سال گذشته بند هفت زندان اوین پر از سوسک و موش شده است و این فعال سیاسی هم در این بند نگهداری شده است.

امید علی‌شناس در تاریخ ۲۱ آذر سال ۹۵ از سوی سپاه پاسداران در خانه اش دستگیر و برای سپری کردن محکومیت هفت ساله به زندان اوین منتقل شد.

او احضاریه ای رسمی برای معرفی خود جهت اجرای حکم زندان دریافت نکرده بود.

پیش از این شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران این فعال سیاسی را به ۱۰ سال زندان محکوم کرده بود. «توهین به رهبری» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» از اتهام های امید علی‌شناس در دادگاه اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ بود.

برخی فعالیت های مسالمت آمیز او در دادگاه به عنوان مصادیق اتهام مطرح شده بود. تجمع در برابر دفتر سازمان ملل در تهران برای حمایت از مردم کوبانی در سوریه، توزیع جزوه علیه مجازات اعدام، انتشار یادداشت های فیسبوکی با موضوع کشتار زندانیان به خصوص زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، حضور در مراسم یادبود کشته شدگان اعتراض های سال ۸۸ و … برخی از این موارد بودند.

در شهریور ماه سال ۱۳۹۵ اما شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر محکومیت امید علی‌شناس را به هفت سال زندان کاهش داد.

عفو بین الملل از همگان خواسته است برای دفاع از این زندانی سیاسی نامه ای (به هر زبانی که می دانند) بنویسند و از مقام های قضایی جمهوری اسلامی بخواهند تا امید علی‌شناس را فوری و بدون قید شرط آزاد کنند.


  • در همین زمینه