غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه می‌گوید بر اساس تجربه‌های گذشته و شواهد کنونی «فتنه» جدیدی در راه است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه: به گمانم یک فتنه جدید در پیش است.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه: به گمانم یک فتنه جدید در پیش است.

محسنی اژه‌ای که پیش از خطبه‌های نماز جمعه ۹ تیر تهران سخن می‌گفت زیر سئوال بردن عملکرد سپاه پاسداران، بسیج و قوه قضائیه از سوی مسئولان را نشانه‌ای در این زمینه دانست و گفت: «به گمانم یک فتنه جدید در پیش است.»

معاون اول قوه قضائیه ایران اگر چه به‌طور مستقیم حسن روحانی، رئیس جمهوری و دولت او را عامل «فتنه» جدید نخواند اما تمام نشانه‌هایی که داد حاکی از این منظور بود.

محسنی اژه‌ای به تبعیت از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دوران ابوالحسن بنی‌صدر، نخستین رئیس جمهوری ایران پس از انقلاب را مثال زد و گفت: «در اوایل انقلاب می‌بینیم که یک بنی‌صدر خودخواه و مغرور پیدا می‌شود و مردم را تخریب می‌کند و می‌گوید این‌ها چماق به‌دست هستند و عناصر و نهادها را تخطئه می‌کند.»

او افزود: «برخی از این تخریب‌ها از زبان یک شخصی مثل رئیس جمهور وقت و تریبون‌های رسمی بیان می‌شود و بعد می‌بینیم که اتفاقات سال ۶۰ به‌وجود می‌آید و ترورها راه می‌افتد و هزاران انسان را به خاک و خون می‌کشند.»

ابوالحسن بنی‌صدر خردادماه ۱۳۶۰ با حکم آیت‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران و رأی مجلس وقت عزل شد و در پی آن موجی از اعدام‌ها و سرکوب‌های شدید در ایران به‌راه افتاد که تا سال‌ها ادامه یافت.

در پی پیروزی حسن روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، او چند بار درباره اهمیت رأی مردم در انتخاب حاکم در جامعه اسلامی سخن گفت و از رویکردهای سپاه انتقاد کرد و به‌دنبال آن واکنش ولایتمداران را برانگیخت. روحانی می‌گوید اگر حاکم بخواهد حکومت کند باید دستش باز باشد و این ممکن نیست جز با رأی مردم.

پس از آن علی خامنه‌ای در سخنانی سرنوشت ریاست جمهوری بنی‌صدر در اوایل انقلاب را به‌میان کشید و در ضیافت افطاری ۲۲ خرداد در جمع سران قوا و گروهی از کارگزاران بلندپایه نظام گفت: «کشور را دو قطبی نباید کرد. مردم را به دو دسته نباید تقسیم کرد. آن حالتی که در سال ۵۹ متأسفانه از ناحیه رئیس جمهور آن روز اتفاق افتاد که مردم را به دو دسته موافق و مخالف تقسیم کرده بودند که چیز خطرناکی‌ست.»

چند روز بعد در کانال تلگرامی رهبر جمهوری اسلامی فیلم کوتاهی با عنوان «سرنوشت بنی‌صدر» برای یادآوری پیامدهای تأکید بر اصالت رأی مردم منتشر شد.

محمدتقی مصباح، ناصر مکارم شیرازی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و خبرگان رهبری نیز پشت «رهبر» قرار گرفتند و عده‌ای حسن روحانی را به کفرگویی و عده‌ای او را حتی به توطئه و خیانت متهم کردند.

اکنون سخنگوی قوه قضائیه نیز همین مواضع را تکرار می‌کند و بدون نام بردن از روحانی به او هشدار می‌دهد.

محسنی اژه‌ای دو «فتنه» دیگر را «قضایای دهه ۷۰»، یعنی روی کار آمدن دولت اصلاح‌طلب محمد خاتمی، و «اتفاقات سال ۸۸»، اعتراضات چند ماهه مردمی پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، دانست و با اشاره به مسائل امروز گفت: «امروز که آمریکا به یک نحو کُری می‌خواند و نهادهای انقلابی، سپاه، دستگاه قضائی و عناصر انقلاب از لسان برخی مسئولان تحقیر می‌شوند، به گمانم یک توطئه جدید در پیش است.»

او راهکار شرایط کنونی را «اطاعت از ولی امر مسلمین و گردن نهادن به قانون و آموزه‌های دینی» عنوان کرد.

در همین زمینه:

بیشتر بخوانید: