رئیس‌جمهوری ایران در سخنانی با انتقاد دوباره از صداوسیما، دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق و قوه قضائیه گفت که «برخی می‌خواهند حکم برائت بیل به کمرش بخورد».

حسن روحانی: اصل بر برائت است

حسن روحانی یکشنبه، ۱۱ تیرماه در همایش گرامی‌داشت هفته قوه قضائیه در تهران به انتقادهای روزهای اخیر مقام‌های قضائی از خود پاسخ داد، خود را تلویحاً با محمد بهشتی مقایسه کرد، و به انتقاد دوباره از صداوسیما و دولت محمود احمدی‌نژاد و قوه قضائیه پرداخت.

قوا به دنبال تخریب یکدیگر نیستند

حسن روحانی ضمن رد تلویحی این اتهام که به دنبال تخریب «قوه قضائیه» است، گفت: «در چهار سال گذشته ممکن است حداکثر استفاده از انرژی نشده است ولی قوا به دنبال تخریب هم نبودند. البته قوا مستقل هستند ولی مستقل بودند به معنای دیوار کشیدن میان قوا نیست.»

در روزهای گذشته حسن روحانی هدف انتقادهای شدید مقام‌های عالی قضائی قرار گرفته است. غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه ایران پیش از خطبه‌های نماز جمعه در تهران بدون اشاره به حسن روحانی زیر سئوال بردن عملکرد سپاه پاسداران، بسیج و قوه قضائیه از سوی مسئولان را نشانه‌ای از «در پیش بودن یک فتنه جدید» دانست و به تبعیت از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دوران ابوالحسن بنی‌صدر، نخستین رئیس جمهوری ایران پس از انقلاب را مثال زد و گفت: «در اوایل انقلاب می‌بینیم که یک بنی‌صدر خودخواه و مغرور پیدا می‌شود و مردم را تخریب می‌کند و می‌گوید این‌ها چماق به‌دست هستند و عناصر و نهادها را تخطئه می‌کند.»

شنبه نیز محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران در نشستی خبری به منتقدان قوه قضائیه تاخت و با دفاع از آنچه «برخورد قاطعانه قوه قضائیه» در دهه ۱۳۶۰ خواند، آن را بخشی پاک‌نشدنی از «صفحه زرین انقلاب» توصیف کرد.

او همچنین بی‌آنکه نامی از حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ببرد، به یکی از جمله‌های معروف او در زمان کارزارهای انتخاباتی اشاره کرد و گفت: « اگر گفته می‌شود شما در ۳۷سال جز کشتن چه کردید جواب می‌گوییم اولا وظیفه قوه‌قضاییه برخورد با جرم و مجرم است. ثانیا جنایات دهه ۶۰ دامنگیر مردم و مسئولان بود و این برخورد قوه قضاییه بود که ریشه نفاق را بر کند.»

حسن روحانی در سخنرانی خود به مناسبت هفته قوه قضائیه گفت که « درست است که قوه قضاییه ما بیشترین بار را برای اجرای عدالت بر دوش دارد ولی میزان و معیار حق و باطل برای این است که ملت برای قسط و عدالت قیام کند. با کمک کردن می‌توان عدل و داد را مستقر کنیم. همه باید کمک کنیم. اگر وظیفه رئیس جمهور اجرای قانون اساسی است، بخشی از آن اجرای وظایف قوه قضاییه است.»

او به علاوه در برابر توجیهات قوه قضائیه درباره برخوردهای دهه ۱۳۶۰ گفت که « گروهک‌ها با کمک قدرت‌های بزرگ در تلاش بودند تا انقلاب ما استمرار پیدا نکند که البته با رهبری امام ودر پیش گرفتن خط شهدا، از کنار آن گذشتیم.»

مسئولان قضایی ایران در پاسخ به منتقدان برخوردهای خشونت‌بار با مخالفان حکومت در دهه ۱۳۶۰ را مبارزه با «نفاق» و «تروریسم» توصیف کرده‌اند.

او همچنین تأکید کرد که مسئولان قضائی باید فراجناحی و غیرسیاسی عمل کنند و گفت که نباید هیچ‌کس را بدون مدرک به محکمه کشاند. او خواستار توجه بیشتر به مسائل حقوق بشری برای کاستن از فشارهای بین‌المللی در این زمینه شد و گفت: « حتی در مسئله حقوق بشر می‌شود قدم به قدم بهانه‌ها را کم کرد. لااقل قانون و اسلام خودمان را اجرا کنیم. اسلام به ما اجازه نمی‌دهد اگر مجرمی جرمی انجام داده، بیش از اندازه تحت فشار باشد. حق نداریم آبروی افراد را بریزیم و حق نداریم بدون ادله کافی فرد را احضار و جلب کنیم.»

او همچنین از برخی در قوه قضائیه انتقاد کرد که به اصل برائت توجهی نمی‌کنند و گفت: «برخی می‌خواهند حکم برائت بیل به کمرش بخورد. اگر زمانی به دلیل قومیت، مذهب و تمایلات سیاسی برای قاضی محاکمه فرق بکند، آن قضاوت محل تردید است.»

او گفت که خودش همواره از ورود به قوه قضائیه به دلیل مسئولیت سنگین قضاوت «ترسیده است».

بنی‌صدر یا بهشتی؟

روحانی همچنین نسبت به مقایسه خودش با ابوالحسن بنی‌صدر، نخستین رئیس‌جمهوری ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ واکنشی تلویحی نشان داد و از «مظلومیت» محمد بهشتی، نخستین رئیس دیوان عالی ایران سخن گفت: «کمتر مظلومی را در تاریخ انقلاب اسلامی مشاهده می‌کنیم. البته ایشان آسیاب به نوبت را هم گفت و نوبت دیگران هم فرارسید.»

او نامی از «دیگران» نبرد، اما با اشاره به داستانی درباره خواست بهشتی به استعفا و مخالفت روح‌الله خمینی با آن گفت که «شهید بهشتی صبر کرد و از خود سعه صدر نشان داد و به ما آموخت هرچیزی را برای نظام و استحکام نظام و انقلاب به راحتی تحمل کنیم.»

پیشتر صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و از حامیان حسن روحانی او را با محمد بهشتی مقایسه کرده بود. پیش از روحانی نیز علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام با بهشتی مقایسه شده بود.

او همچنین در ادامه سخنان خود بار دیگر به بحث جنجالی منشأ مشروعیت حکومت پرداخت که در روزهای اخیر نقد حامیان رهبری را متوجه او کرده بود. روحانی گفت که « اگر مردم نسبت به دولت یا نظام اعتمادشان کم و سست شود و در تردید قرار بگیرند نمی‌توانیم از مشکلات عبور کنیم.»

انتقادها از روحانی زمانی آغاز شد که او با اشاره به داستان خلافت علی، امام اول شیعیان منشأ مشروعیت حکومت را مردم دانسته بود. محافظه‌کاران تندرو حامی رهبر اما این مشروعیت را الاهی تفسیر می‌کنند.

انتقاد از صداوسیما و دولت احمدی‌نژاد

رئیس‌جمهوری ایران در این سخنرانی بار دیگر از سیاست‌های اقتصادی دولت محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرد و مدعی شد که میزان خالص تولید شغل بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ «صفر» بوده است.

حسن روحانی با دفاع دوباره از سیاست‌های اقتصادی خود گفت که « حدود هشت سال شغل خالص در ایران آمارش تقریبا صفر بوده است. این حادثه مهمی است. چون ما از این حادثه در حال عبور هستیم در حال فراموشی هستیم. فراموش کردیم از سال ۸۵ تا سال ۹۲ اشتغالمان صفر بوده است در حالی که بیشترین بیکار را هم داشته است. یادمان رفته است که آغاز دولت یازدهم و اوایل سال ۹۲ با رکورد بی‌نظیر در تاریخ کشور روبرو بودیم.»

محافظه‌کاران و منتقدان حسن روحانی به تبعیت از علی خامنه‌ای، رهبر ایران بارها سیاست‌های اقتصادی او را به نقد کشیدند. اقتصاد به مهم‌ترین بحث نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری بدل شده بود.

روحانی در ادامه به نقد تند صداوسیما پرداخت و گفت که « وقتی رشد منفی شش درصد داشتیم از رسانه ملی و روزنامه کمتر از رکود می‌شنیدیم ولی اکنون که از رکود عبور کرده‌ایم تازه یاد گرفته‌اند کلمه رکود را ادا کنند.»


در همین زمینه