محمدرضا سرشار، از نویسندگان مذهبی و عضو هیئت مؤسس و رئیس هیئت مدیره «انجمن قلم ایران» در گفت‌وگویی تفصیلی نویسندگی را فعالیتی ایدئولوژیکی خواند و اعضای کانون نویسندگان ایران را متهم کرد که در پی فعالیت سیاسی و غیرقانونی هستند.

محمدرضا سرشار
محمدرضا سرشار

سرشار که با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) مصاحبه کرده گفته است امکان فعالیت غیرایدئولوژیک در حوزه ادبیات وجود ندارد و «هیچ اثری در حوزه علوم انسانی هم خلق نمی‌شود که سمت و سوی ایدئولوژیک نداشته باشد بلکه تفاوت در نوع ایدئولوژی‌هاست».

او این انتقاد را که ادبیات ایدئولوژیک «تاریخ مصرف» دارد رد کرده و گفته است «مطلقاً ایدئولوژی مذهبی تاریخ مصرف ندارد و زمان مصرف این ایدئولوژی ابدی است». او همچنین مستقل‌ترین نویسندگان را «نویسندگان مذهبی» دانسته که «خود را وام‌دار هیچ‌کس به جز خداوند و اسلام نمی‌دانند».

محمدرضا سرشار در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع فعالیت کانون نویسندگان ایران که در ایران ممنوع است اشاره کرده و گفته است نویسندگان این کانون «نمی‌خواهند در چارچوب قانون فعالیت کنند» و «می‌خواهند یک حزب سیاسی با عنوان تشکل نویسندگان به وجود بیاورند و ابداً کار صنفی در برنامه‌شان نیست».

او گفته است: «این عده‌ حیات و بقای خودشان را در این می‌دانند که خارج از چارچوب قانون مظلوم‌نمایی کنند و می‌خواهند در هیچ چارچوبی نباشند تا هر حرفی دلشان خواست بزنند و هر کاری دلشان خواست انجام بدهند.»

کانون نویسندگان ایران که ۴۹ سال سابقه فعالیت دارد و متشکل از نویسندگان غیرحکومتی است پس از انقلاب ایران هنوز نتوانسته است امکان فعالیت قانونی بیابد و در هر دوره‌ای موانعی بر سر راه فعالیت‌های آن ایجاد شده است.

با این حال محمدرضا سرشار در گفت‌وگوی خود گفته است در بیشتر دولت‌های پس از انقلاب این نویسندگان غیرمذهبی بودند که مورد توجه دولت‌ها قرار گرفته‌اند، نه نویسندگان مذهبی.

از سوی دیگر سرشار «انجمن قلم ایران» را که علی لاریجانی، رئیس کنونی مجلس ایران و علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی از بنیانگذاران آن هستند را نهادی مستقل دانسته و هرگونه ارتباط آن با اداره کتاب و ممیزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تکذیب کرده است.

«انجمن قلم ایران» در خردادماه ۱۳۷۸ تأسیس شد و در اساسنامه آن آمده است که اعضای این انجمن باید متدین به یکی از ادیان رسمی کشور باشند و در جهت تحقق اهداف فرهنگی حکومت پهلوی و «ضد انقلاب یا همراهی با تهاجم فرهنگی دشمن و جنگ نرم» پیشینه‌ای نداشته باشند و در «محدوده اسلام و قانون اساسی» از آزادی بیان دفاع کنند.