برای نخستین بار ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ، رؤسای جمهور روسیه و آمریکا در هامبورگ در اجلاس ۲۰ با یکدیگر دیدار و گفتو‌گو می‌کنند. پیش از این دیدار، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا شرایط مشخصی را برای همکاری دو کشور در سوریه معین کرده است: ایجاد مناطق پرواز ممنوع، حضور ناظران بین‌المللی در خاک سوریه برای نظارت بر پایبندی طرفین درگیری به آتش‌بس و هماهنگی و سازماندهی بهتر کمک‌های انسانی.

دو چالش مهم آمریکا در جنگ داخلی سوریه: ایجاد مناطق پرواز ممنوع و برکناری اسد (عکس: آرشیو)

اجلاس گروه ۲۰ جمعه و شنبه ۷ و ۸ ژوئیه در شهر هامبورگ در آلمان برگزار می‌شود. انتظار می‌رود که رؤسای جمهور روسیه و آمریکا برای نخستین بار در این اجلاس با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند. یکی از موضوعات فی‌مابین همکاری آمریکا و روسیه برای پایان بخشیدن به جنگ داخلی سوریه است.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در آستانه برگزاری اجلاس گروه ۲۰ با صدور بیانیه‌ای خواهان همکاری آمریکا با روسیه در سوریه شده است:

«آمریکا و روسیه بر سر مسایل مختلفی با یکدیگر اختلاف دارند، اما اگر دو کشور برای ایجاد ثبات در سوریه همکاری کنند، ممکن است بتوانند زمینه‌های پیشرفت در حل و فصل مناقشات بر سرآینده سیاسی سوریه را فراهم آورند.»

وزیر خارجه آمریکا شرایطی هم برای این همکاری تعیین کرده است از جمله ایجاد مناطق پرواز ممنوع در سوریه.

بعد از حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات در سوریه در پاسخ به بمباران شیمیایی خان شیخون، روسیه آمریکا را تهدید کرده بود که توافقنامه امنیتی با آمریکا را به طور یک‌جانبه لغو می‌کند.

پس از آنکه دو هفته پیش جنگنده‌های شکاری آمریکا یک سوخوی ارتش سوریه را در حوالی رقه سرنگون کردند، روسیه نه تنها توافقنامه امنیتی با آمریکا را به حالت تعلیق درآورد بلکه اعلام کرد که «همه تجهیزات هوایی، از جمله هواپیماها و هواپیماهای بدون سرنشین ائتلاف جهانی» که در غرب رود فرات دیده شوند از سوی دفاع هوایی نیروی هوایی روسیه به‌عنوان «هدف» در نظر گرفته خواهند شد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت که ایالات متحده آمریکا باید به تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد و از دست زدن به اعمال یک‌جانبه در خاک این کشور پرهیز کند.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که پیش از آغاز اجلاس گروه ۲۰ منتشر کرده از روسیه خواسته است که به عنوان یک قدرت برتر در سوریه تضمین بدهد که حکومت اسد از بمباران شیمیایی مخالفنش صرف‌نظر می‌کند. مسأله برکناری بشار اسد هم همچنان یکی از موضوعات مورد اختلاف طرفین است.

بیشتر بخوانید: