عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران با یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین دیدار و گفت‌وگو کرد. آمانو اظهار امیدواری کرد که توافق هسته‌ای پا بر جا بماند و طرفین قرارداد به تعهدات خود عمل کنند. عراقچی هم یادآوری کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌بایست با بی‌طرفی بر اجرای توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی نظارت داشته باشد.

دیدار و گفت‌وگو عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران با یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین

طبق توافق هسته‌ای که بین ایران و قدرت‌های جهانی در تیر ۹۴ به دست آمد، کمیسیون مشترکی زیر نظر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به «مراقبت و نظارت اجرای کامل و مؤثر برجام» نظارت دارد. نشست کمیسیون مشترک برجام جمعه ۲۱ ژوئیه در وین برگزار می‌شود. عباس عراقچی و یوکیو آمانو عصر روز گذشته پیش از برگزاری کمیسیون مشترک برجام با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گفته عباس عراقچی در جلسه جمعه ۲۱ ژوئیه  کمیسیون مشترک برجام، آخرین وضعیت اجرای توافق‌نامه هسته‌ای و گلایه‌های ایران از آمریکا به بحث گذاشته می‌شود.

عباس عراقچی به خبرگزاری‌های داخلی گفته است:

«اگر از مکانیزم‌های حل اختلاف در برجام نتیجه نگیریم، گزینه‌هایی در مقابل خود داریم که درباره ابعاد آنها بررسی‌های لازم را کرده‌ایم و با توجه به شرایط تصمیم می‌گیریم.»

محمد جواد ظریف در نیویورک احتمال خروج ایران از برجام را به عنوان یکی از این گزینه‌ها مطرح کرده بود.

دوشنبه، ۱۷ ژوئیه ابتدا رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در گزارش ۹۰ روزه‌اش به کنگره آمریکا اعلام کرد که ایران به روح توافق هسته‌ای پایبند بوده اما همچنان از تروریسم حمایت می‌کند، سپس چند ساعت بعد وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا تحریم‌های تازه‌ای را علیه ۱۸ نهاد و شرکت که با سپاه همکاری می‌کنند وضع کردند. کاخ سفید اعلام کرده که هدف از اعمال این تحریم‌ها تنش‌زدایی از خاورمیانه است.

مقامات آمریکایی مواردی که به نظر آن‌ها باعث تضعیف برجام می‌شود را برشمرده‌اند: توسعه برنامه موشک‌های بالستیک، حمایت از تروریسم و پیکارجویی، همدستی با دولت بشار اسد، دشمنی با اسرائیل و حملات سایبری به آمریکا، اسرائیل و متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس. محمد جواد ظریف پیش از این دولت ترامپ را به بی‌درایتی و سردرگمی نسبت به توافق هسته‌ای متهم کرده بود.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سه‌شنبه هفته گذشته گفته بود، به اقدامات دولت آمریکا برای بررسی توافق هسته‌ای با ایران احترام می‌گذارد، اما واشنگتن باید بداند که برجام یک توافقنامه بین‌المللی و مورد تایید سازمان ملل و اتحادیه اروپاست.

روز گذشته، میخاییل اولیانوف، رییس بخش عدم اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه نیز تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران را محکوم کرذ. او گفت در توافق هسته‌ای از ایران خواسته شده از پرتاب موشک‌های بالستیک خودداری کند اما این تنها یک درخواست است، نه یک الزام.

جمهوری خلق چین هم از ایالات متحده آمریکا خواسته است به توافق هسته‌‌ای با ایران پایبند باشد. دولت ترامپ می‌گوید برجام توافق بدی‌ست و پایبندی ایران به این توافق بد طبیعی‌ست. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران احتمال گفت‌وگو با رکس تیلرسون، همتای آمریکایی‌ خود پیرامون توافق هسته‌ای را رد نکرده، اما به تأکید گفته که مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای امکان‌پذیر نیست.

بیشتر بخوانید: