صدها زن و دگرباش جنسی در استانبول علیه خشونت جنسیتی و پوشش اجباری دست به تظاهرات زدند.

شلوارک لی، مظهر خشونت مردان علیه پوشش اختیاری زنان در تظاهرات استانبول – عکس: توئیتر

این تظاهرات اعتراضی که «به لباس من گیر نده» موسوم بود، شنبه، ۲۹ ژوئیه از محله کادیکوی در سمت آسیایی استانبول آغاز شد.

زنان در این تظاهرات شلوارک‌های لی در دست داشتند و شعار می‌دادند. شلوارک لی به مثال پوششی بدل شده که مردان محافظه‌کار در ترکیه آن را برای زنان برنمی‌تابند.

استانبول سال‌هاست که شهری نسبتاً لیبرال برای اقلیت‌های جنسی دانسته می‌شود. با این حال منتقدان مدعی اند که رجب طیب اردوغان و حزب عدالت و توسعه او علاقه چندانی به گسترش حقوق زنان، دگرباشان جنسی و دیگر اقلیت‌ها ندارند.

معترضان دیروز استانبول از افزایش شمار حمله‌های لفظی و فیزیکی علیه زنان به خاطر انتخاب پوشش دلخواهشان نگران بودند.

پیش از این در شبکه‌های اجتماعی ویدئوهایی از آزار زنان به این دلیل منتشر شده بود. در بسیاری از این موارد مردان در اتوبوس‌های عمومی یا پیاده‌رو و خیابان به زنانی که شلوارک پوشیده‌اند، حمله می‌کنند و آنها را «مایه شرم یا تحریک» می‌خوانند.

تظاهرات اعتراضی استانبول مملوء بود از پرچم‌های رنگین‌کمانی. صدها دگرباش جنسی نیز به زنان پیوسته بودند تا علیه افزایش خشونت نسبت به اقلیت‌های جنسی اعتراض کنند.

مقام‌های ترکیه اجازه ندادند تا دگرباشان جنسی اواخر ژوئن رژه افتخار خود در استانبول را برگزار کنند.

به گزارش رویترز، زنان محجبه نیز در این تظاهرات شرکت داشتند. آنها در اعتراض به سخت‌گیری‌های حکومتی علیه بر سر کردن روسری و حفظ حجاب به خیابان آمدند و در کنار زنان دیگر و دگرباش‌ها اعتراض کردند.

پیش از قدرت‌گرفتن اردوغان در ترکیه، زنان محجبه مشکلات مشابهی داشتند و از سوی مردانی که حجاب آنها را برنمی‌تابیدند، مورد حمله قرار می‌گرفتند. آنها برخی از حقوق مربوط به تحصیل و اشتغال را نیز از دست می‌دادند.

زنان در این تظاهرات شعار می‌دادند: «چه روسری چه شلوارک، به لباس من گیر نده.»


بیشتر بخوانید