بحران در شبه‌جزیره کره همچنان ادامه دارد. کره شمالی ژاپن را از پیروی «کورکورانه» از سیاست‌های آمریکا پرهیز داد. ژاپن و آمریکا نیز در پاسخ قصد دارند همکاری‌های نظامی خود را گسترش دهند.

کره شمالی لحن خود علیه ژاپن را تندتر کرد. خبرگزاری دولتی کره شمالی اتحاد نظامی ژاپن و آمریکا را «خطری جدی» برای شبه‌جزیره کره دانست.

این خبرگزاری نوشت، ژاپن نباید «کورکورانه» سیاست‌های آمریکا را دنبال کند. اتحاد با آمریکا «خودویرانگری» ژاپن را تسریع خواهد کرد.

از سوی دیگر ژاپن و آمریکا اعلام کردند که فشارهای بیشتری را بر کره شمالی وارد خواهند کرد.

توکیو و واشنگتن معتقدند تحریم‌های سازمان ملل به‌عنوان ابزار فشار بر کره شمالی کافی نیست. ژاپن افزون بر رزمایش مشترکی که در نظر دارد با آمریکا برگزار کنند قصد دارد در زمینه تحقیقات نظامی و توسعه برنامه موشکی خود با آمریکا همکاری کند.

ایتسونوری اونودرا، وزیر دفاع ژاپن در یک تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود جیمز ماتیس این اقدامات را تأیید کرد. همزمان وزارت دفاع ژاپن از افزایش بودجه نظامی این کشور خبر داده است.

درخواست فوری برای افزایش بودجه به‌منظور توسعه موشک‌های دوربرد در نظر گرفته شده است. برای این منظور ۱۶۰ میلیون دلار در اختیار وزارت دفاع ژاپن قرار خواهد گرفت. بخش بزرگی از این مبلغ (۹۰ میلیون دلار) در فن‌آوری مافوق سرعت صوت برای موشک‌های دوربرد صرف خواهد شد تا موشک‌ها بتوانند پنج برابر به سرعت خود افزایش دهند.

وزارت دفاع ژاپن گفته است «تحقیقات نظامی و توسعه فعالیت موشکی برای دفاع از امنیت کشور به‌کار گرفته خواهند شد.»

در صورت تأیید پیشنهاد افزایش بودجه نظامی ژاپن، این ششمین مورد افزایش بودجه نظامی در دوران دولت شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور، از اول آوریل تاکنون خواهد بود. بدین ترتیب کل بودجه نظامی ژاپن به ۴۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

ژاپن افزون بر گسترش برنامه موشکی خود فهرستی از برنامه‌های نظامی مد نظر خود را تهیه کرده، از جمله دستیابی به شش جنگنده رادارگریز «اف ـ ۳۵»، چهار بالگرد حمل و نقل «وی ـ ۲۲»، یک زیردریایی و دو کشتی جنگی.

کره شمالی روز سه‌شنبه ۲۹ اوت / ۷ شهریور از پایگاهی نزدیک به پیونگ یانگ، پایتخت خود موشکی شلیک کرد. این موشک از روی آسمان ژاپن، در ارتفاع ۵۵۰ کیلومتر عبور کرد و بعد از طی ۲۷۰۰ کیلومتر در دریا فرود آمد.

در پی آن، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن از یک تهدید جدی که نمونه‌اش در تاریخ وجود ندارد سخن گفت. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به کره شمالی هشدار داد و شورای امنیت سازمان ملل نیز این اقدام کره شمالی را محکوم کرد.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در واکنش به بیانیه شورای امنیت سازمان ملل گفته است پیونگ‌یانگ با شلیک موشک از روی آسمان ژاپن صرفاً به رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی پاسخ داده با این هدف که با حضور نظامی آمریکا در جزیره گوام مقابله کند. به گفته او برای رسیدن به این هدف آزمایش‌های موشکی تازه‌ای می‌بایست انجام شود.

چین در این میان تمام طرف‌های تنش را به حل مسالمت‌آمیز اختلافات ترغیب کرد.

بیشتر بخوانید: