وزیر خارجه ایران می‌گوید جمهوری اسلامی آماده است تا درباره سوریه، بحرین و یمن از جمله با عربستان سعودی همکاری کند. به‌گفته ظریف اگر عربستان سعودی خواهان ایجاد صفحه جدید با ایران باشد «ما آماده‌ایم».

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه المیادین درباره روابط ایران و عربستان سعودی حرف زد و از حل سیاسی درگیری‌های منطقه استقبال کرد.

او گفت: «ما به‌منظور پایان دادن به درگیری‌های سوریه، بحرین و جنگ غیرعاقلانه یمن آماده‌ایم با تمام کشورهای اسلامی از جمله عربستان همکاری کنیم.»

روابط دیپلماتیک ایران و عربستان ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۴ و پس از اعلام رسمی عادل جبیر، وزیر خارجه سعودی کاملاً قطع شد.

قطع روابط پس از حادثه منا و مرگ صدها زائر ایرانی حج، اعدام شیخ نمر، روحانی ناراضی شیعه و حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد صورت گرفت.

محمدجواد ظریف تأکید کرد که ایران از «هرگونه تحول در این راستا» استقبال می‌کند و «اگر عربستان خواهان ایجاد صفحه جدید با ایران است ما نیز آماده آن هستیم.»

به‌گفته وزیر خارجه ایران برای ایجاد صفحه جدید نباید به اوضاع منطقه نگاه کرد زیرا وضع بحرانی است و به جای آن باید در مورد همکاری بحث شود.

ظریف ضمن اشاره به این‌که روابط با عربستان سعودی در سطح خوبی نیست، گفت: «ایران همیشه آماده گفت‌وگو بوده است اما کشورهای همسایه آمادگی را نداشتند.»

او از این‌که مراسم حج امسال بدون مشکل پایان یافت اظهار خوشحالی کرد و افزود: «موضع ایران همیشه عدم سیاسی کردن حج بوده است.»

یکی از مسائل مورد اعتراض عربستان سعودی در طول سال‌های پس از انقلاب ایران «سیاسی کردن» حج از سوی جمهوری اسلامی بوده است. از موارد مهم آن کشتار حجاج در مکه در مردادماه ۱۳۶۶ (ژوئیه ۱۹۸۷) بود که در آن زائران ایرانی شعارهای سیاسی سر دادند و نیروهای امنیتی سعودی به روی آن‌ها آتش گشودند. برخی از مقامات ایرانی، از جمله آیت‌الله حسینعلی منتظری، جانشین وقت آیت‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران، مسئولیت این کشتار را تنها برعهده مقامات سعودی نگذاشتند و تندروی و بی‌برنامگی ایران را نیز در آن دخیل دانستند.

روز گذشته، سه‌شنبه ۵ سپتامبر / ۱۴ شهریور، سعود قحطانی، مشاور دیوان پادشاهی و سرپرست عمومی مرکز مطالعات و امور رسانه عربستان سعودی در صفحه توئیتر خود به خبر ممنوعیت حمله رسانه‌ای به ایران از سوی عربستان سعودی واکنش نشان داد و آن را دروغی خواند که رسانه‌های قطری منتشر کرده‌اند.

روزنامه «رأی الیوم» در شماره دوشنبه ۴ سپتامبر / ۱۳ شهریور خود به نقل از منابع بلندپایه سعودی نوشته بود که روز یکشنبه دیوان پادشاهی سعودی به مشاور رسانه‌ای خود دستور داده تا در روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی این کشور علیه ایران و مذهب شیعه چیزی نوشته نشود.

در این گزارش آمده بود که این اقدام عربستان سعودی در جهت نزدیک شدن روابط ایران و این کشور، موفقیت‌آمیز بودن حج امسال و پایبندی حجاج ایرانی به توافقات و تفاهمات انجام شده است.

در همین راستا بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز دوشنبه اعلام کرد که دو هیأت عربستان سعودی به‌منظور بازدید از اماکن دیپلماتیک به ایران سفر می‌کنند اما تاریخ دقیق این سفر هنوز مشخص نیست.

این شواهد از بهبود روابط ایران و عربستان سعودی نشان دارند، با این حال عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، در یک کنفرانس مطبوعاتی در لندن این موضوع را که ممکن است پس از مراسم حج روابط دیپلماتیک با ایران از سر گرفته شود را منتفی دانست. جبیر اظهار امیدواری‌ای محمدجواد ظریف در ماه گذشته پیش از مراسم حج نسبت به بهبود روابط با عربستان سعودی را مضحک خواند و تأکید کرد که ایران باید رویه خود را تغییر دهد و «به حقوق بین‌الملل احترام بگذارد».

بیشتر بخوانید: