نتایج یک نظرسنجی در ایران نشان می‌دهد که ۶۷٫۷ درصد مردم ایران از بحران آب به خوبی آگاهی دارند.

ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران این نظرسنجی را برگزار کرده است

در نظرسنجی ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، از شرکت‌کنندگان پرسیده شده بود آیا ایران دچار بحران آب است یا خیر.

سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی درباره این نظرسنجی گفته «۶۷٫۷درصد پاسخگویان معتقدند کشور دچار بحران آب است و وظیفه اصلی صرفه‌جویی در آب بر دوش شهروندان است در مقابل ۲۳ درصد نیز اگرچه به بحران آب در کشور اذعان داشته‌اند؛ اما وظیفه اصلی در این زمینه را متوجه دولت دانسته‌اند.»

بر اساس این نظر سنجی ۷۲٫۲ درصد مردم، ایران را کشوری کم‌آب ارزیابی می‌کنند. معاون فرهنگی جهاددانشگاهی این نتایج را نشانه‌ای از «خودآگاهی ملی» دانسته که می‌تواند به کنترل مصرف آب کمک مضاعفی کند.

به گفته سعید پورعلی، در ۳۰ سال آینده در ۴۵ کشور جهان بطور جدی آشکار می‌شود و رتبه ایران در بین ۴۵ کشور زیر ۱۰ است. او افزود: « ایران سرزمینی خشک و با نزولات بارندگی بسیار کم با میانگین بارندگی ۲۵۰ میلی‌متر است و این در حالی است که میانگین بارندگی دنیا حدود ۸۶۰ میلی‌متر، بیش از سه برابر ایران است».

نظرسنجی ایپسا با موضوع «نگرش مردم در خصوص بحران آب» انجام شده بود.

سرانه مصرف آب هر ایرانی ۴۷ درصد بیشتر از استاندارد جهانی است. با این حال به باور بسیاری از کارشناسان خشکسالی و کمبود بارش در ایران، رشد جمعیت، کشاورزی کم‌بهره و سنتی، مدیریت بد منابع آبی از جمله دلایل بجران آب اصلی‌ترین دلایل بحران آب در ایران است.

مقامات ایران اعلام کرده‌اند که این کشور برای تأمین آب آشامیدنی و صنعتی شهروندانش دچار مشکل‌ است. این در حالی است که تنها ۱۰ درصد از کل آب مصرفی در ایران در بخش صنعتی و آشامیدنی استفاده می‌شود و مابقی به بخش کشاورزی تعلق دارد.

بر پایه شاخص جهانی، میزان برداشت از منابع آب تجدیدپذیر هر کشور به‌عنوان شاخص اندازه‌گیری بحران آب معرفی می‌شود. شاخصی که ایران را در وضعیت «بحران شدید آب» نشان می‌دهد.


در همین زمینه