در حالی‌که اسرائیل و آمریکا همچنان تلاش دارند تا توافق هسته‌ای با ایران را زیر سئوال ببرند، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران تنها نتیجه خروج از برجام را «بی‌اعتباری» می‌داند. ترامپ گفته است خواهیم دید که موضع آمریکا در این‌باره چه خواهد بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در گفت‌وگو با کریستین امانپور خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان آمریکا توافق هسته‌ای را یک «تعهد چندجانبه بین‌المللی و مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل» دانسته و گفته است «خروج از این تعهد هزینه بسیار سنگینی برای آمریکا خواهد داشت.»

روحانی گفت: «فکر نمی‌کنم آمریکایی‌ها این هزینه سنگین را تحمل بکنند، برای کاری که کاملاً برای آن‌ها بی‌خاصیت خواهد بود. خروج آن‌ها از برجام هیچ خاصیتی برای آن‌ها ندارد اما در عین حال اعتماد جهانی را نسبت به آمریکا به طور کلی از بین خواهد برد.»

آمریکا در ماه‌های اخیر بارها نارضایتی خود را از پیشبرد توافق هسته‌ای با ایران ابراز داشته و به‌رغم آن‌که دو بار پایبندی ایران به این توافق را پذیرفته اما همواره از نظارت بیشتر بر برنامه هسته‌ای ایران سخن گفته است.

روحانی یک طرف توافق هسته‌ای را «اعتماد جهانی» خواند و تأکید کرد که «اگر آمریکا از برجام خارج شود ایران واکنش لازم را نشان خواهد داد. چون نمی‌شود آمریکا از یک تعهدی خارج شود و طرف مقابل بخواهد در همان وضعیت اجرای تعهد خودش باقی بماند.»

روحانی گفت جمهوری اسلامی برای زمانی که احیاناً آمریکا از توافق هسته‌ای کنار بکشد برنامه‌ریزی کرده و اقداماتی انجام خواهد داد.

رئیس جمهوری ایران فعالیت‌ها و برنامه‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را «غیرقابل پیش‌بینی» خواند و گفت ایران برای آن شرایط پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده است.

دونالد ترامپ قرار است روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند. پیش‌بینی می‌شود که هم در سخنرانی او و هم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل موضوع توافق هسته‌ای با ایران مطرح شود.

«موضع آمریکا را خواهید دید»

شب گذشته، دوشنبه ۱۸ سپتامبر / ۲۷ شهریور دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار و بار دیگر درباره توافق هسته‌ای با ایران گفت‌وگو کردند.

بنیامین نتانیاهو ضمن استقبال از تغییر رویکرد دولت آمریکا در قبال برجام پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، گفت آمریکا مایل است که مسائل موجود در توافق هسته‌ای با ایران اصلاح یا «ترمیم» شود و این تمایل را ابراز کرده است.

نخست‌وزیر اسرائیل که در روزهای اخیر توافق هسته‌ای با ایران را «بسیار بد» و «هولناک» دانسته بود همین مواضع را تکرار کرد.

در همین حال، دونالد ترامپ پس از دیدار با نتانیاهو تنها به این جمله بسنده کرد که موضع آمریکا در قبال توافق هسته‌ای با ایران به‌زودی مشخص خواهد شد.

در روز ۱۵ اکتبر / ۲۳ مهر سال جاری رئیس جمهوری آمریکا گزارش تازه‌ای درباره میزان پایبندی ایران به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه می‌دهد. اگر ترامپ به این نتیجه برسد که ایران به توافق هسته‌ای پایبند نبوده، برجام به کنگره آمریکا ارجاع داده می‌شود و کنگره هم ۶۰ روز وقت دارد آن را به بحث بگذارد.

در هفته‌های اخیر آمریکا تلاش کرده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را قانع کند تا مراکز نظامی ایران نیز مورد بازرسی قرار گیرد اما آژانس در گزارش‌های خود گفته است که ایران تاکنون به توافق هسته‌ای پایبند بوده و لزومی بر این نوع بازرسی نیست.

در دولت ترامپ موافقان توافق هسته‌ای نیز وجود دارند و بنیامین نتانیاهو نیز در سخنان خود گفته است از این موضوع آگاه است اما از نظر او «توافق هسته‌ای می‌بایست یا تغییر کند و یا لغو شود، زیرا اگر تغییر نکند موجب هسته‌ای شدن ایران خواهد شد.»

او تأکید کرد که اسرائیل ترجیح می‌دهد در توافق هسته‌ای مفادی که این کشور را به خطر می‌اندازند وجود نداشته باشد.

روز گذشته یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود که ایران هم‌اکنون تحت شدیدترین راستی‌آزمایی‌های هسته‌ای جهان قرار دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آخرین بار در تاریخ ۳۱ اوت / ۹ شهریور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران به تعهدات خود در زمینه توافق هسته‌ای که در سال ۲۰۱۵ منعقد شد پایبند بوده است.

در آن بیانیه گفته شده بود که تهران اورانیوم را تا سطح ممنوع‌شده غنی نکرده، دست به ذخیره غیرقانونی اورانیوم کم غنی‌شده نزده و به آب سنگین نیز دسترسی نداشته است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در دیدار با حسن روحانی در نیویورک گفته است که ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل کرده است.

روز گذشته (دوشنبه) ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که این کشور تلاش خواهد کرد رئیس جمهوری آمریکا را متقاعد کند که حفظ توافق هسته‌ای ضروری است. او از تکمیل توافق هسته‌ای «بعد از سال ۲۰۲۵» خبر داد.

بیشتر بخوانید: