خبرگزاری تسنیم به نقل از یک مقام مطلع گزارش داده است که دادگاه تجدید نظر حکم ۵ سال حبس یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران را تأیید کرده است. رسانه‌های داخلی درباره نام متهم سکوت کرده‌اند.

از راست عبدالرسول دری اصفهانی (نفر اول در ردیف پایین) و حمید بعیدی نژاد (نفر سوم در ردیف بالا) در مراسم تقدیر حسن روحانی از مذاکره کنندگان برجام

شهریور ۹۵ جواد کریمی قدوسی، یکی از اعضای جبهه پایداری و نماینده مجلس شورای اسلامی از بازداشت یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به اتهام جاسوسی خبر داده بود. کریمی قدوسی در گفت وگو با مجله «رمز عبور» گفته بود فردی که ماهانه ۷۵۰۰ پوند برای ارائه اطلاعات دولتی ایران دریافت می‌کرد، جاسوس آمریکا بود. به گفته قدوسی این شخص در سفر محمد جواد ظریف به ترکیه در هواپیما بود، اما از داخل هواپیما دستور بازداشتش صادر شد و او را به تهران بازگرداندند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ادعای جواد کریمی قدوسی مبنی بر حضور «فرد دستگیر شده» در هیأت همراه محمد جواد ظریف در سفر به ترکیه را «کذب محض» خوانده و گفته بود:

«عده‌ای معدود نباید منافع و امنیت ملی را قربانی اهداف و اغراض زودگذر جناحی و شخصی خود کنند.»

چندی بعد یاسر جبرائیلی، معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری «فارس» در کانال «تلگرام» خود توضیح داد که تکذیبیه وزارت خارجه بر این اساس بوده که دری اصفهانی را عضو تیم مذاکره‌کننده ایران حساب نکرده‌اند:

«این خبر درست است که عضوی از ستاد اجرای برجام بازداشت نشده است. اما دری اصفهانی مسئول بانکی تیم مذاکره‌کننده (تبعه انگلیس) به اتهام جاسوسی در بازداشت است.»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی آبان سال گذشته از وزیر اطلاعات خواسته بودند توضیح دهد که چه اقداماتی برای «جلوگیری و برخورد با مصادیق نفوذ در جامعه‌های علمی و فرهنگی» در نظر گرفته است.

نمایندگان مجلس در آن زمان به نام عبدالرسول دری اصفهانی هم اشاره کرده بودند.

محمود علوی وزیر اطلاعات هم در پاسخ به نمایندگان در یادداشتی گفته بود عبدالرسول دری اصفهانی، عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران «برابر نظر کارشناسان وزرات اطلاعات جاسوسی نکرده است.»

عبدالرسول دری اصفهانی که در دانشگاه نفت در ایران تحصیلاتش را به پایان رسانده در مقام مشاور امور بانکی با تیم مذاکره‌کننده ایران و تیم اجرایی برجام همکاری می‌کرد.

حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل وقت وزارت خارجه و یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد در مذاکرات هسته‌ای حد تأثیرگذاری عبدالرسول دری اصفهانی گفته بود:

«نمایندگان شرکت‌کننده در مذاکرات هسته‌ای مشورت‌های تخصصی ارائه می‌کردند. اتخاذ تصمیمات در سطحی عالی‌تر انجام می‌شد.»

به گفته بعیدی‌نژاد «عبدالرسول اصفهانی حدود یک دهه در مذاکرات حقوقی در لاهه در پرونده حساس و مهم دعاوی ایران و آمریکا به عنوان عضو داوری ایران شرکت می‌کرد. پس از آن برای حدود یک دهه دیگر وی به عنوان وکیل حقوقی وزارت دفاع در پرونده خریدهای تسلیحاتی ایران از آمریکا انجام وظیفه می‌کرد. او به علت شرکت در بیش از دو دهه مذاکره در دعاوی مهم بین‌المللی در میان متخصصین فن فردی شناخته شده محسوب می‌شد.»

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه مرداد سال گذشته خبر بازداشت یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را تأیید کرد.

سخنگوی قوه قضائیه اسفند سال گذشته اعلام کرد در پرونده این فرد قرار نهایی صادر شده و پرونده به دادگاه می‌رود تا رسیدگی لازم انجام شود. پرونده متهم به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی ارجاع شد و دادگاه هم سرانجام حکم پنج سال حبس را برای متهم صادر کرد.

بیشتر بخوانید: