در سایت زمانه به مناسبت ۱۰ اکتبر، روز جهانی مبارزه با اعدام، مقاله‌ای منتشر شده است به قلم دکتر عبدالکریم لاهیجی، حقوق‌دان و چهره نامدار در عرصه مبارزه برای حقوق بشر، با عنوان “میثاق ملی اعدام“. این مقاله در بهار ۱۳۶۵ منتشر شده و با اجازه نویسنده بازنشر یافته است.

مقاله “میثاق ملی اعدام” در حکم یک سند است، سندی در فرایند رشد آگاهی عمومی درباره حقوق بشر و ضرورت مقابله با مجازات اعدام.

دکتر عبدالکریم لاهیجی

گفت‌وگو با عبدالکریم لاهیجی

با آقای لاهیجی گفت‌وگو کرده‌ایم تا بدانیم مقاله “میثاق ملی لغو اعدام” در چه دوره‌ای نوشته شده و آن هنگام نگرش عمومی در مورد اعدام در میان ایرانیان به ویژه بخش آزادیخواه و روشنفکر آن چه گونه بوده است. و نیز از ایشان پرسیده‌ایم که اکنون کیفیت آگاهی حقوقی چگونه است و به ویژه چه پیشرفتی در مورد مخالفت با مجازات اعدام می‌بیند.

دکتر لاهیجی در این گفت‌وگو نسبت به پیشرفت آگاهی برای مخالفت با مجازات اعدام ابراز امیدواری کرده و توضیح می‌دهد چرا حق زندگی بایستی بنیاد همه قوانین باشد. حق زندگی نافی مجازات اعدام است.

به نظر رئیس دایمی و افتخاری فدراسیون جهانی جامعه‌های حقوق بشر و نایب‌رئیس پیشین آن، برای رشد آگاهی به منظور دفاع پیگیر از حق زندگی و بر این پایه مخالفت با مجازات اعدام، باید کار فرهنگی کرد. دکتر لاهیجی در این مصاحبه، از جمله “زمانه” را مثال می‌زند و از کارزار رسانه‌ای آن با عنوان “حق زندگی” پشتیبانی می‌کند.

به گفت‌وگو با دکتر عبدالکریم لاهیجی گوش دهید:


در همین زمینه

https://www.radiozamaneh.com/361678