شبه‌نظامیان حامی دولت و برخی از یگان‌های پلیس محلی افغانستان که توسط آمریکا پشتیبانی می‌شوند از سوی سازمان دیده‌بان حقوق بشر به نقض حقوق بشر متهم شدند.

این گروه‌های شبه‌نظامی که جدا از یگان‌های منظم پلیس افغانستان عمل می‌کنند حدود یک سال پیش با استخدام مردم بومی مناطق دور افتاده ایجاد گردیدند.

دولت افغانستان و نظامیان آمریکایی هدف از ایجاد این شبه‌نظامیان را که شمار آنان هفت هزار تن برآورد شده است «مقابله با طالبان و تأمین امنیت» خوانده‌اند.

قرار است بر تعداد این نیروهای غیر منظم افزوده شود و تا زمانی که دولت بتواند نیروی کافی امنیتی پلیس و یا ارتش را در مناطق ناامن مستقر سازد، به کار خود ادامه دهند.

اما سازمان دیده‌بان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است برخی از این گروه‌های شبه‌نظامی را متهم کرده است که در جریان عملیات‌شان از خانه‌های مردم دزدی می‌کنند و یا مردم را هنگام بازرسی مورد ضرب‌وشتم قرار می‌دهند.

دیده‌بان حقوق بشر: مواردی از ارتکاب قتل، تجاوز جنسی و بازداشت‌های خودسرانه در سه ولایت بغلان، ارزگان و هرات توسط این گروه‌ها صورت گرفته است

در گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر که با استفاده از مصاحبه با مردم در هفت ولایت افغانستان تهیه شده، آمده است که «مواردی از ارتکاب قتل، تجاوز جنسی و بازداشت‌های خودسرانه در سه ولایت بغلان، ارزگان و هرات توسط این گروه‌ها صورت گرفته است.»

سازمان دیده‌بان حقوق بشر از دولت افغانستان و ارتش آمریکا خواسته است تا گام‌هایی را در راستای انحلال این گروه‌های شبه‌نظامی بردارند و این نیروها را مجبور به پاسخگویی در این زمینه کنند.

آیساف یا نیروهای بین‌المللی کمک به تأمین امنیت افغانستان که بیشتر آنان را نظامیان آمریکایی تشکیل می‌دهد در واکنش به این گزارش اعلام کرد که آن را مورد بررسی قرار خواهد داد.

در اطلاعیه آیساف آمده است که «این گزارش به‌منظور اقدامات مورد نیاز به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

وزارت کشور افغانستان نیز اعلام کرد که این گزارش را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورتی که تخلف از قانون صورت گرفته باشد به آن رسیدگی خواهد کرد.