دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ورامین اعلام کرد که حکم اعدام «امیر»، قاتل ستایش قریشی دختربچه هفت ساله افغانستانی در روز ۲۷ مهرماه جاری اجرا می‌شود چون سن «امیر» به ۱۸ سال رسیده است.

«امیر»، قاتل ستایش قریشی، دختربچه افغان، در سن ۱۷ سالگی مرتکب این جرم شده بود.
«امیر»، قاتل ستایش قریشی، دختربچه افغان، در سن ۱۷ سالگی مرتکب این جرم شده بود.

ابوالقاسم مرادطلب، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ورامین سه‌شنبه ۱۸ مهر گفت: «تنفیذ حکم اعدام قاتل ستایش واصل شده و اگر مشکلی نباشد، ۲۷ مهر ماه جاری حکم اعدام اجرا می‌شود.»

متهم این پرونده که در رسانه‌ها «امیر» معرفی شده، ۲۱ فروردین سال گذشته، در سن ۱۷ سالگی، ستایش، دختربچه همسایه افغانستانی خود را در روستای خیرآباد ورامین ربوده و پس از آزار جنسی، او را به قتل رسانده و سعی کرده بود بدن او را با اسید از بین ببرد.

به‌گفته دادستان عمومی و انقلاب ورامین اولیاء دم ستایش درخواست اجرای حکم اعدام را برای «امیر» کرده‌اند.

او هم اکنون در کانون اصلاح و تربیت استان تهران به‌سر می‌برد و چندی پیش وکیل‌اش از بستری شدن موکل‌اش در بیمارستان اعصاب و روان خبر داد. پیش از آن، پزشکی قانونی سلامت روان «امیر» را تأیید کرده بود.

دیوان عالی کشور نزدیک به دو هفته پیش حکم اعدام قاتل ستایش را تأیید کرد.

قتل ستایش قریشی و میزان خشونتی که در این قتل اعمال شده بود، توجه و همدلی بسیاری از مردم را برانگیخت. با این حال نوع این قتل و برانگیخته شدن احساسات مردم مانع از توجه به این امر شده که قاتل او در سن کمتر از ۱۸ سال مرتکب این جنایت شده و به‌هنگام ارتکاب جرم کودک محسوب می‌شده. یکی از مواردی که بارها فعالان حقوق بشر نسبت به آن اعتراض کرده‌اند اعدام کودکان در ایران است.

قانون کیفری ایران بر مبنای فقه شیعه نوشته شده که در آن سن مسئولیت کیفری برای دختران ۹ سال قمری و برای پسران ۱۵ سال قمری است. در قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲ در مورد جزئیات مسئولیت کیفری اطفال و محدوده سنی بین بلوغ شرعی و قانونی تغییراتی ایجاد شده است. بر اساس این تغییرات، صدور حکم اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال (برای جرائم مشمول تعزیر) منع شده است اما همچنان چنین احکامی صادر می‌شود.

جمهوری اسلامی در سال ۱۹۹۰ میثاق جهانی حقوق کودک را امضا کرده است و بر اساس آن متعهد به «قائل‌ شدن‌ حداقل‌ سن‌ برای‌ نقض‌ قانون‌ کیفری‌ به‌ نحوی‌ که‌ زیر این‌ سن‌، کودک فاقد مسئولیت‌ کیفری‌ باشد» شده است. کنوانسیون‌های بین‌المللی اعدام افراد کمتر از ۱۸ سال را منع می‌کنند.

بیشتر بخوانید: