پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری خود گفته که مراکز زنانه کافی برای ساماندهی معتادان متجاهر زن در کشور وجود ندارد. بیشتر تمرکز این ستاد روی مراکز ماده ۱۵ است که از طریق تبصره ۲ ماده ۱۶ هزینه‌های آن را ستاد پرداخت می‌کند و تحت پوشش قرار می‌گیرند.

مراکز ماده ۱۵ مراکزی هستند که معتادان مکلف شده‌اند برای ترک به آنها مراجعه کنند و مراکز ماده ۱۶ مراکز اجباری ترک اعتیاد هستند.

به گفته افشار، مجموعاً حدود ۸۰ مرکز اقامتی خاص زنان در کشور وجود دارد که معتادان متجاهر زن با دستور مقام قضایی به آن‌ها معرفی می‌شوند و تحت درمان قرار می‌گیرند.  این مراکز یارانه درمان و هزینه درمان را نیز به صورت کامل دریافت می‌کنند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، گروه زنان جزو اولویت اصلی این ستاد خوانده و گفته این نهاد به سراسر کشور اعلام کرده که اگر در استانی ظرفیت وجود نداشت حتی اگر قضات نیاز داشتند می‌توانند با اذن قضایی ظرفیت را به استان دیگر هم بدهند. 

افشار با اشاره به وجود دو مرکز زنانه در غرب تهران موضوع ماده ۱۶ به ظرفیت هرکدام ۶۰ نفر، گفته این‌ها مراکز موضوع ماده ۱۵ هستند که کل ظرفیت‌شان در اختیار قرار گرفته است. سایر مراکز ماده ۱۵ بخشی از ظرفیت‌شان را به زنان اختصاص می‌دهند.

او گفته تا پایان سال ۹۶ باید هشت مرکز زنانه در کشور راه‌اندازی شود، اما تاکنون فقط سه شلتر زنانه راه‌اندازی شده است. دو مرکز نیز برای زنان باردار وجود دارد که جدای از مراکز درمانی وزارت بهداشت است.