استان کبک کانادا برقع و نقاب را در اماکن عمومی ممنوع اعلام کرد.

بر اساس این قانون که روز چهارشنبه ۱۸ اکتبر تصویب شد، شهروندان کانادایی در کبک در وسایل حمل و نقل عمومی یا هنگام حضور در ادارات دولتی، باید نقاب و برقع را از صورت خود بردارند.

وزیر دادگستری کبک پس از تصویب این قانون اعلام کرد پیش از به اجرا درآمدن این قانون، آموزش‌های لازم به همه کارکنان دولت و نهادهای عمومی داده می‌شود.

دولت لیبرال استان کبک کانادا بیش از دو سال روی این قانون کار کرده و بر اساس آن شهروندان کانادایی چه در حال ارائه دهنده خدمت و چه در حال استفاده  از خدمات عمومی نباید صورت خود را بپوشانند.

بر این اساس، پلیس، معلم، راننده اتوبوس، پزشک، دنداپزشک و کسانی که در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها کار می‌کنند نمی‌توانند هنگام کار صورت خود را بپوشانند.

در این قانون نامی از برقع برده نشده اما بر نپوشاندن صورت تاکید شده و از ممنوعیت چادر هم سخنی به میان نیامده است،

بنا بر اعلام دولت لیبرال کبک این قانون از اول ژوئن سال ۲۰۱۸ اجرا خواهد شد.

استفاده از برقع و نقاب در اماکن عمومی پیش از این در چندین کشور اروپایی، از جمله هلند، فرانسه، اتریش، بلغارستان و بلژیک ممنوع شده است.

کارمندان، قضات و سربازان آلمان نیز در آینده به‌هنگام انجام وظایف دولتی خود اجازه نخواهند داشت که چهره خود را بپوشانند. بوندستاگ پنج‌شنبه شب ۲۷ آوریل / ۷ اردیبهشت این قانون را به تصویب رساند.

جمع‌آوری امضا از سوی شهروندان سوئیس نیز به‌منظور ممنوعیت برقع و نقاب در اماکن عمومی به بیش از ۱۰۰ هزار امضا رسید و به همین دلیل این موضوع می‌تواند تا سال ۲۰۲۰ به همه‌پرسی گذاشته شود.

دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا این ممنوعیت را قانونی دانسته است.

اما برخی از فعالان حقوق بشر و گروه‌های بین‌المللی حقوق بشری ممنوعیت روبنده به عنوان یک نماد مذهبی را نشانه «اسلام‌هراسی» و «تبعیض علیه مسلمانان» می‌دانند.