در دو حمله انتحاری به مساجد در مرکز افغانستان و در کابل در این هفته دست‌کم ۱۵۰ نفر کشته شدند. حمله به مسجد شیعیان در کابل هم صحنه فجیعی را رقم زد.

شامگاه جمعه ۲۰ اکتبر/ ۲۸ مهر: یک روز خونین دیگر در کابل

شامگاه جمعه ۲۰ اکتبر/ ۲۸ مهر یک عامل انتحاری به مسجد «امام زمان» شیعیان در بخش غربی دشت بارتچی کابل حمله کرده و دست‌کم ۳۹ نفر از کسانی را که برای عبادت به این مسجد آمده بودند کشت. در میان کشته‌شدگان زنان و کودکان هم هستند.

رویترز به نقل از مقامات امنیتی افغانستان نوشته است که حمله به مسجد شیعیان کابل در بخش غربی دشت بارتچی کابل هنگامی اتفاق افتاد که مردم برای نماز جمع شده بود.

وزارت بهداشت عمومی افغانستان اعلام کرده که در حمله انتحاری شامگاه امروز به مسجد امام زمان کابل دست‌کم ۴۵ نفر هم مجروح شده‌اند. مجروحان در بیمارستان‌ها تحت درمان قرار گرفته‌اند.

یکی از کسانی که شاهد این حمله انتحاری بوده و خود را با نام رمضان علی معرفی کرده به تلویزیون افغانستان گفته: «صحنه فجیعی بود. ما همه فرار می‌کردیم.»

بصیر مجاهد، سخنگوی فرماندهی پلیس کابل گفته است که نوع این انفجار هنوز روشن نشده. تاکنون هیچ گروهی هم مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

در ولایت غور، در مرکز افغانستان یک عامل انتحاری به مسجد سنی‌ها حمله کرد. در زمان حمله، یک فرمانده نظامی افغان در این مسجد مشغول عبادت بود. یک مقام امنیتی در ولایت غور گفته که ظاهراً هدف از حمله به مسجد سنی‌ها سوءقصد به جان این فرمانده نظامی بوده است. در این حمله انتحاری در مجموع ۲۰ نفر و از جمله فرمانده یاد شده کشته شدند.

براساس گزارش هفته گذشته سازمان ملل، جمعیت شیعه ساکن افغانستان در سال جاری به‌طور گسترده‌ای مورد حملات تروریستی قرار گرفته‌ است. در حملات به مساجد و مراسم مذهبی شیعیان افغانستان دست‌کم ۸۴ نفر کشته و ۱۹۴ زخمی شده‌اند.

تنها در هفته‌ای که به پایان رسید، ۱۵۰ نفر در حملات انتحاری در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند. مقامات امنیتی افغانستان اعلام کرده‌اند که چندین حمله انتحاری به کابل را هم خنثی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: