دولت عراق سخنان رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در مورد واحدهای شبه‌نظامی حشد شعبی مورد حمایت ایران را رد کرد و گفت هیچ گروهی نباید در امور داخلی عراق دخالت کند.

شبه‌نظامیان حشد شعبی در عراق
شبه‌نظامیان حشد شعبی در عراق

به‌گزارش روتیرز، رکس تیلرسون پس از نشستی با حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق و ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در روز یکشنبه ۲۲ اکتبر / ۳۰ مهر خواهان خروج نیروهای حشد شعبی، شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران از صحنه سیاسی عراق شده بود.

واشنگتن، که از بغداد علیه گروه «دولت اسلامی» (داعش) حمایت می‌کند، نگران است که ایران از حضور خود در عراق و سوریه برای گسترش نفوذ خود در منطقه استفاده کند.

اما عبادی، تمایلی به اجرای این درخواست تیلرسون ندارد.

دفتر حیدر عبادی درباره اظهارات رکس تیلرسون در مورد حشد شعبی در بیانیه‌ای اعلام کرده است که هیچ گروهی نباید در امور داخلی عراق دخالت کند. دفتر عبادی این پاسخ را نه به‌‌نقل از نخست‌وزیر عراق که از یک منبع نزدیک به آورده است.

نیروهای حشد شعبی که گفته می‌شود توسط ایران آموزش داده شده و مسلح شده‌اند، اغلب به واحدهای حکومتی عراق در مبارزه با داعش کمک کرده‌اند و در رویدادهای اخیر کردستان عراق در به‌دست گرفتن قدرت در کرکوک و چند شهر دیگر از استان نینوا به ارتش عراق یاری رسانده‌اند.

برخی همسایگان سنی عراق، از جمله عربستان سعودی، و کردها حشد شعبی را بازوی سپاه پاسداران ایران می‌دانند و از این بابت اظهار نگرانی می‌کنند.

دفتر حیدر عبادی در پاسخ گفته است که نیروهای حشد شعبی «وطن‌پرستان عراقی» هستند و تحت نظارت دولت عراق قرار دارند.

در بیانیه دفتر عبادی آمده است که نیروهای ائتلاف جهانی به‌رهبری آمریکا در جریان بازسازی نیروهای مسلح عراق، ده‌ها هزار سرباز عراقی را آموزش داده و بیش از ۵۰۰۰ سرباز آمریکایی را در این کشور مستقر نموده و به دولت عراق در مقابله با داعش حمایت هوایی و زمینی کرده اما برای جنگ در خاک این کشور حضور ندارد.

حیدر عبادی شنبه گذشته، ۲۱ اکتبر / ۲۹ مهر به عربستان سعودی، مصر و سفر کرد و شامپاه یکشنبه به عراق بازگشت.

عبادی در ریاض با ملک سلمان، پادشاه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار و گفت‌وگو کرد. او با ملک سلمان و رکس تیلرسون که عربستان سعودی رفته نشست مشترکی به‌منظور هماهنگی در مسائل پیش رو، و مسائل اقتصادی و فرهنگی برگزار کرد و سپس به مصر رفت و با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری و شریف اسماعیل، نخست‌وزیر مصر دیدار و گفت وگو کرد. در انتهای این سفر نخست‌وزیر عراق در اردن با ملک عبدالله، پادشاه و هانی ملقی، نخست‌وزیر دیدار کرد.

عبادی درباره گسترش مناسبات دو جانبه، جلب حمایت این کشورها در مورد مسئله کردها و حفظ تمامیت ارضی عراق گفت‌وگو کرد.

حیدر عبادی قرار است به‌زودی به ترکیه و ایران سفر کند تا درباره همین مسائل با مقامات این کشورها گفت‌وگو کند.

بیشتر بخوانید: