روزنامه کیهان بعد از شلیک موشک از سوی حوثی‌ها به ریاض تیتر زده بود: «شلیک موشک انصارالله به ریاض، هدف بعدی دوبی». هیأت نظارت بر مطبوعات به روزنامه کیهان تذکر داد. سخنگوی دولت می‌گوید تذکر کافی نیست و باید با «قاطعیت» بیشتری با این «تخلف» رسانه‌ای برخورد کرد.

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری سه‌شنبه ۱۶ آبان درباره تیتر تحریک‌آمیز روزنامه کیهان گفته است:

«این یک تخلف آشکار رسانه‌ای است و برخورد قانونی با این تخلف در حال اجرا است که آرزو می کنیم با قاطعیت بیشتری انجام شود. هیچ چیز برای ما مهم‌تر از منافع ملی نیست.»

علاءالدین ظهوریان، دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات اعلام کرده که به روزنامه کیهان به خاطر تیتر «شلیک موشک انصارالله به ریاض، هدف بعدی دوبی»، که خلاف مصالح و امنیت ملی تشخیص داده شد، تذکر داده شده است.

در نامه وزارت ارشاد اسلامی به روزنامه کیهان نوشته شده:

«به آگاهی می‌رساند موضوع انتخاب جمله “شلیک موشک انصارالله به ریاض، هدف بعدی دوبی” به عنوان تیتر یک آن روزنامه در مورخ ۱۵/۸/۱۳۹۶ در هجدهمین جلسه هیئت محترم نظارت بر مطبوعات مطرح و خلاف مصالح و امنیت ملی تشخیص داده شد. نظر به حساسیت موضوع و وظیفه رسانه‌ها در حراست و صیانت از منافع کشور، تذکر و تاکید هیئت محترم نظارت بر مطبوعات مبنی بر ضرورت رعایت مصالح کشور مطابق قوانین و مقررات به جنابعالی اعلام می‌شود.»

روزنامه کیهان زیر نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود. کیهان به تذکر وزارت ارشاد اسلامی با تیتر یک شماره سه‌شنبه ۱۶ آبان خود به این شکل پاسخ داد: «مصالح ملی در حمایت از مظلومان یمن است و نه نگرانی برای برج‌های دوبی»

نویسنده این مقاله در پاسخ به هیأت نطارت بر مطبوعات نوشته است:

«عجیب است که عده‌ای تیتر کیهان را مخالف منافع و مصالح ملی تصور می‌کنند. چنین واکنش و برخوردی از سوی مدعیان اصلاحات به هیچ عنوان عجیب و غیرمنتظره نیست. نکته مضحک ماجرا آنجاست که این جماعت که رسانه‌هایشان مملو از تیترهای ضدامنیت و منافع ملی است، ناگهان دلواپس منافع ملی شده‌اند.»

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در گفت‌وگوی تلفنی با بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا گفته است که عربستان سعودی اقدام ایران در ارسال سلاح و موشک برای شورشیان حوثی در یمن را به عنوان یک اقدام نظامی مستقیم و قهرآمیز درک می‌کند. ائتلاف به رهبری عربستان سعودی دوشنبه ۱۵ آبان/۶ نوامبر با انتشار بیانیه‌ای  ایران را به «تجاوز نظامی» متهم و اعلام کرده بود که ریاض ممکن است موشک‌پرانی حوثی‌ها را به عنوان «اعلان جنگ» درک کند.

محمد باقرنوبخت، بدون آنکه از حسین شریعتمداری مدیر مسئول و نماینده علی خامنه‌ای در روزنامه کیهان نام ببرد، گفته است:

«البته برخی افراد مواضع شخصی خود را می نویسند تا آن را به جای مواضع نظام جا بزنند، درحالی که نظام طبق قوانین بین‌المللی عمل می کند، بنابراین با این گونه اقدامات که منافع ملی را هدف قرار می‌دهد، برخورد می‌شود.»

روزنامه کیهان در پاسخ می‌گوید صرفاً وعده‌های انصار حزب‌الله خطاب به عربستان سعودی و امارات را در خبرش بازتاب داده است.

بیشتر بخوانید: