وزیر خارجه بریتانیا نگران بود که سخنانش در مجلس عوام بریتانیا درباره نازنین زاغری رتکلیف موجب بدتر شدن شرایط زندانی ایرانی- بریتانیایی در زندان شود. بوریس جانسون با محمدجواد ظریف تلفنی تماس گرفت و وزیر خارجه ایران هم پاسخ داد تصمیم‌گیری در مورد این موضوع در اختیار قوه قضائیه ایران است.

نازنین زاغری در خردادماه ۱۳۹۵ دستگیر شد.
نازنین زاغری در خردادماه ۱۳۹۵ دستگیر شد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران سه‌شنبه ۷ نوامبر / ۱۶ آبان گفت محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران با بوریس جانسون، همتای بریتانیایی خود تلفنی درباره وضعیت نازنین زاغری در زندان صحبت کرده است.

او گفت در این گفت‌وگوی تلفنی ظریف به جانسون گفته است که بحث دو تابعیتی افراد مورد قبول قوانین ایران نیست، در ایران «سیستم تفکیک قوا» حاکم است و تصمیم‌گیری در مورد این موضوع در اختیار قوه قضائیه ایران است.

ظریف افزوده است که «به لحاظ انسانی و انسان‌دوستانه»، صحبت‌های وزیر خارجه بریتانیا را با مراجع قضایی ایران خواهد رساند.

بوریس جانسون، یکم نوامبر / ۱۰ آبان در نشست کمیته منتخب سیاست خارجی مجلس عوام بریتانیا در مورد وضعیت زاغری گفته بود: «نازنین زاغری تنها مشغول آموزش روزنامه‌نگاری بود اما نه به او و نه به خانواده‌اش نگفته‌اند که جرمش واقعاً چیست.»

در پی این سخنان مقامات قضائی ایران اظهارات جانسون را نشان‌دهنده آن دانستند که نازنین زاغری برای تعطیلات به ایران نرفته بود.

ریچارد راتکلیف، همسر نازنین زاغری ضمن بیان این‌که همسرش برای دیدار با خانواده‌اش به ایران سفر کرده بود، از وزیر خارجه بریتانیا خواست تا در بیانیه‌ای شفاف و روشن اشتباه خود را اصلاح کند.

مونیک ویا، مدیر اجرایی بنیاد خیریه تامسون رویترز که نازنین زاغری برای آن کار می‌کرد نیز نسبت به سخنان بوریس جانسون ابراز نگرانی کرد و با بیان این‌که خانم زاغری «روزنامه‌نگار نیست» و در این بنیاد به‌عنوان مدیر پروژه کار می‌کرده‌، گفت در آن زمان زاغری تنها برای دیدار اعضای خانواده خود به ایران سفر کرده بود و سخنان جانسون ممکن است موجب دو برابر شدن حکم زندان این شهروند ایرانی – بریتانیایی شده باشد. او از وزیر خارجه بریتانیا خواست تا «اشتباه جدی» خود را تصحیح کند.

تولیپ سیدیک، نماینده مجلس بریتانیا هم در صفحه توئیتر خود از وزیر خارجه بریتانیا انتقاد کرده بود که هنوز درباره «اشتباهش» در مورد نازنین زاغری سکوت کرده در حالی‌که «یک مادر بی‌گناه» (زاغری) همچنان در زندان است.

لیام فاکس، وزیر تجارت خارجی بریتانیا روز سه‌شنبه ۷ نوامبر / ۱۶ آبان از اظهارات جانسون دفاع کرد. او در این‌باره به اسکای نیوز گفت: «فکر نمی‌کنم که [اظهارات جانسون] اشتباه جدی بود. من فکر می‌کنم افراد رژیم ایران از این موضوع به‌عنوان بهانه‌ای برای نگه داشتن یک شهروند بریتانیایی در شرایطی دشوار، اگر نه غیرقانونی، استفاده می‌کنند.»

از سوی دیگر روز گذشته، دوشنبه ۶ نوامبر / ۱۵ آبان یکی از سخنگویان وزارت خارجه بریتانیا در این‌باره گفته بود که اظهارات بوریس جانسون، نباید دستاویزی برای جمهوری اسلامی شود تا اتهامات تازه‌ای علیه نازنین زاغری مطرح کند و اظهارات جانسون اتهامات تازه علیه این شهروند ایرانی ـ بریتانیایی را توجیه نمی‌کند.

وزارت خارجه بریتانیا نیز اعلام کرد که بوریس جانسون قرار است تا با وزیر خارجه ایران تماس بگیرد تا مطمئن شود که از سخنانش برداشت غلطی نخواهد شد.

سپاه پاسداران ایران نازنین زاغری را خردادماه ۱۳۹۵ در فرودگاه خمینی تهران، هنگام خروج از ایران دستگیر و به مکانی نامعلوم در استان کرمان منتقل کرد. قاضی ابوالقاسم صلواتی نیز در دادگاه او را به پنج‌سال زندان تعزیری محکوم کرد.

خانواده زاغری پیشتر گفته بودند که اتهامات او درباره «مسائل امنیتی» است و سپاه ثارالله کرمان هم در اطلاعیه‌ای گفته بود زاغری در پروژه‌های براندازی مشارکت داشته است.

خانواده نارنین زاغری پیش از این از دولت بریتانیا خواسته‌ بودند تا برای آزادی او تلاش کند. آن‌ها اتهامات مقامات قضائی ایران را رد می‌کنند.

بر اساس آخرین خبرهای منتشرشده درباره نازنین زاغری، مقامات قضائی ایران او را روز شنبه ۱۳ آبان بدون وکیل، به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برده و اتهام‌های پیشین را در قالب پرونده تازه‌ای به او نسبت داده‌اند.

بیشتر بخوانید: