در حالی‌که یکی از روزنامه‌های حامی دولت از افزایش قیمت بنزین از اول دی‎ماه سال جاری خبر داده، وزیر نفت گفته است زمان گرانی بنزین هنوز مشخص نیست. مجلس نیز ظاهراً با افزایش قیمت بنزین مخالف است.

دولت در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۷ افزایش ۲۰درصدی نرخ حامل‌های انرژی را در نظر گرفته است اما محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت روز گذشته (دوشنبه) خبر افزایش قیمت حامل‌های انرژی را که در شبکه‌های اجتماعی پخش شد تکذیب کرد و آن را شایعه دانست.

به فاصله چند ساعت روزنامه اعتماد، از روزنامه‌های پشتیبان دولت، در شماره سه‌شنبه ۲۱ آذر خود نوشت: «طبق اطلاعاتی که خبرنگار اعتماد از مدیران سازمان برنامه و بودجه کشور به‌دست آورده است، دولت قصد دارد از ابتدای دی‌ماه سال جاری قیمت بنزین را به ۱۵۰۰ تومان و قیمت نفت گاز را به ۴۰۰ تومان افزایش دهد؛ تصمیمی که ظاهراً دولتی‌ها بر اساس قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده یک قانون هدفمندی گرفته‌اند.»

بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز روز سه‌شنبه در مورد پخش خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت بنزین، گفت: «هر وقت لازم شد دولت موضوع افزایش قیمت بنزین را عنوان می‌کند.»

وزیر نفت با بیان این‌که افزایش قیمت بنزین در بودجه سال ۹۷ دیده شده است، گفت: «بحث مبلغ قیمت بنزین هنوز باز است و این تصمیم در مجلس جای بحث دارد.»

از سوی دیگر، رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است که «افزایش قیمت بنزین خط قرمز نمایندگان مردم است» و «مجلس با افزایش نرخ حامل‌های انرژی مخالف است.»

در لایحه بودجه سال ۹۶ افزایش نرخ بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی تا سقف ۵ درصد مجاز بود اما دولت همواره اعلام کرد که افزایش قیمت بنزین در سال ۹۶ در دستور کار نیست.

دولت می‌گوید افزایش مصرف بنزین در ایران در یک دهه اخیر و همچنین بالا رفتن تعداد خودروهای فرسوده کشور، افزایش نرخ سوخت را در دستور کار قرار داده است.

برپایه قانون هدفمندی یارانه‌ها، از سال ۸۹ بهای آب، برق و سایرحامل‌های انرژی باید به قیمت واقعی آن برسد تا برای دولت درآمد ایجاد کند.

وزیر نفت ایران در پایان کار دولت یازدهم گفته بود که در دولت بعدی باید روی افزایش قیمت بنزین فکر کرد و اکنون نتایج این فکر کردن در لایحه بودجه سال ۹۷ خود را نشان داده است.

بیشتر بخوانید: