جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا یک روز پس از اتهام‌‌های نماینده این کشور در سازمان ملل متحد درباره ایرانی‌بودن موشک شلیک‌شده از سوی گروه «انصارالله» یمن، گروه شیعیان حوثی به سوی عربستان گفت که مقابله با ایران از راه دیپلماتیک پی گرفته خواهد شد.

نمایش موشک‌های سپاه در میدان بهارستان تهران

متیس جمعه ۱۵ دسامبر / ۲۴ آذر در جمع خبرنگاران در پنتاگون در پاسخ به این سوال که آیا شواهد ارائه‌شده درباره ارسال موشک از ایران به یمن پاسخی نظامی از سوی آمریکا به همراه خواهد داشت یا خیر، گفت که «نه، به شکل نظامی نه. به همین خاطر است که نیکی هیلی، سفیر در سازمان ملل آنجا حاضر بود و نه یکی از ژنرال‌های ما.»

او گفت که «تلاش‌های دیپلماتیک برای جهان افشاء خواهد کرد که ایران چه در سر دارد.»

نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد پنج‌شنبه در یک سخنرانی به نمایش قطعات بازمانده از موشک فرودآمده حوثی‌ها در ریاض، پایتخت عربستان دست زد و آن را «گواه انکارناپذیر» ارسال تسلیحات موشکی از ایران به یمن و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل خواند.

این قطعنامه که پس از امضای قرارداد هسته‌ای بین ایران و گروه ۵+۱ در شورای امنیت تصویب شد، ایران را از ساختن و در اختیارداشتن موشک‌های دارای توان حمل کلاهک هسته‌ای منع می‌کند.

کارشناسان نظامی پنتاگون گفته‌اند که موشک شلیک‌شده حوثی‌ها به ریاض، یک موشک بالستیک برد کوتاه و ساخت ایران است.

کارشناسان نظامی سازمان ملل در بررسی موشک‌ها اما گفته بودند اطلاعات کافی نیست و نمی توان درباره ایرانی‌بودن موشک‌ها نتیجه‌گیری قطعی کرد.

ایران همواره اتهام ارسال موشک برای حوثی‌ها را رد کرده است.

افزایش انتقادها از ایران

متحدان آمریکا در خاورمیانه و حوزه خلیج فارس، به‌ویژه عربستان، اسرائیل، امارات متحده عربی و بحرین ایران را به مداخله در کشورهای منطقه و حمایت از تروریسم محکوم می‌کنند و از مخالفان «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام)، توافق به‌دست‌آمده از دل مذاکرات هسته‌ای هستند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل پنج‌شنبه گفته بود که ایران هم به برجام، هم به قطعنامه ۲۲۳۱ و هم به دیگر تعهدات بین‌المللی‌اش وفادار نبوده است: «ما ائتلافی برای به‌عقب نشاندن ایران و آنچه که این کشور انجام می‌دهد، ایجاد می‌کنیم.»

عربستان و امارات متحده عربی از این فراخوان استقبال کردند و خواهان تشکیل ائتلافی جهانی برای مقابله با ایران شدند.

وزیر دفاع آمریکا جمعه در ادامه انتقادها علیه ایران به تندی از حمایت تهران از بشار اسد، رئیس‌جمهوری دولت دمشق در سوریه انتقاد کرد. او گفت اسد «به قتل عام مردم خودش در مقیاسی صنعتی» دست زده. او همچنین حمایت ایران از گروه شیعی حزب‌الله لبنان را نیز به نقد کشید.

متیس در ادامه گفت:

آنچه ایران اکنون دارد انجام می‌دهد، غیرقانونی است و به مرگ مردم بی‌گناه می‌انجامد. افشاکردن آنچه دارند انجام می‌دهند، برای جامعه بین‌الملل و آگاهی آنها از آنچه می‌گذرد، مفید است.

ایران انجام هر گونه عمل «غیرقانونی» را انکار می‌کند. نماینده این کشور در سازمان ملل در واکنش به سخنان نیکی هیلی گفته بود که شواهد ارائه‌شده کذب هستند و برای انحراف افکار عمومی از نتایج تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری درباره به رسمیت‌شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتحت اسرائیل مطرح شده‌اند.

فرانسه نیز گفته است که نسبت به این شواهد «توام با احتیاط» عمل خواهد کرد. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه که دولتش همواره نسبت به توسعه برنامه موشکی بالستیک ایران ابراز نگرانی کرده، دوشنبه به واشنگتن خواهد رفت تا درباره ایران به رایزنی بپردازد.

در همین راستا هیأت بلندپایه‌ای از فرانسه در ژانویه به تهران سفر خواهد کرد.


در همین زمینه