وزارت خارجه جمهوری اسلامی، سفیر سوئیس در تهران را احضار کرد که اعتراض خود را نسبت به اظهارت نیکی هیلی درباره ارسال موشک از طریق ایران برای حوثی‌های یمن به اطلاع دولت ایالات متحده آمریکا برساند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی (عکس: آرشیو)

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه سه‌شنبه ۲۸ آذر به خبرگزاری‌‌های داخلی گفته است:

«مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه در این احضار با محکوم کردن اظهارات تحریک‌آمیز، غیر مسئولانه و بی‌پایه و اساس سفیر آمریکا در سازمان ملل مبنی بر انتقال موشک و تسلیحات توسط جمهوری اسلامی ایران به یمن که بر اساس مدارک جعلی و ساختگی ابراز شده است، یادداشت رسمی جمهوری اسلامی ایران را به دولت آمریکا در این زمینه به سفیر سوئیس تحویل داد.»

از سال ۱۹۸۰ تاکنون سفارت سوئیس در تهران حافظ منافع آمریکا در ایران است. در آن زمان دانشجوی پیرو خط امام کارمندان سفارت آمریکا در تهران را به مدت ۴۴۴ روز به گروگان گرفتند.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل پنج‌شنبه هفته گذشته در وزارت دفاع آمریکا در واشنگتن در جمع گروهی از خبرنگاران از قطعات بازمانده از موشکی را که انصارالله یمن به سمت شلیک کرده بودند به عنوان «گواهی انکارناپذیر ارسال تسلیحات موشکی از ایران به یمن» رونمایی کرد.  امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران دوشنبه ۲۷ آذر در واکنش به ادعاهای نیکی هیلی گفت که تهران خواهان دسترسی به بازمانده موشک حوثی‌هاست که خود مستقلاً آن را بررسی کند. به گفته وزیر دفاع، جمهوری اسلامی درخواستی هم در این زمینه تنظبم کرده که به سازمان ملل تسلیم کند.

 بیشتر بخوانید: