علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصمیمات جدید دولت در زمینه ایجاد اشتغال خبر داد که بر مبنای آن قرار است در سال جاری بیش از ۹۷۵ هزار شغل ایجاد شود.

بیکاری در کردستان از ۴۵ درصد هم فراتر رفته (عکس: آرشیو)

در خبر کوتاه و یکسانی که امروز جمعه ۱۵ دی در چندین رسانه‌ داخل ایران منتشر شد به نقل از علی ربیعی آمده است که جلسه‌ای با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور برگزار شده که یکی از موضوعات محوری آن «توجه به اشتغال و اشتغال روستایی» بوده است.

ربیعی گفته است که «در این جلسه مقرر شد برای رفع موانع موجود هماهنگی بین‌بخشی بیشتری انجام شود تا بتوانیم با سرعت بیشتری منابع بانکی را اختصاص دهیم.»

طبق برنامه ششم، دولت موظف است در جهت کاهش بیکاری، سالانه ۹۷۵ هزار شغل ایجاد کند. به گفته ربیعی از ابتدای سال جاری تا کنون ۳۵۰ هزار نفر برای اولین بار از سازمان تامین اجتماعی دفترچه بیمه گرفته‌اند که به اعتثاد ربیعی نتیجه قابل قبولی است اما «جهت‌گیری دولت برای بیش از ۹۷۵ هزار شغل است». ربیعی افزوده است در جلسه علاوه بر ایجاد شغل، درباره یارانه مزد و بیمه کارگران نیز تصمیماتی گرفته است.

خبر تشکیل جلسه دولت با محوریت اشتغال، در هشتمین روز از آغاز تظاهرات سراسری مردم و همزمان با برگزاری نمازجمعه در شهرهای ایران اعلام شده است.

در نماز جمعه امروز امامان جمعه گرچه یکصدا تظاهرکنندگان را اغتشاشگر و آشوبگر خواندند اما به بیکاری گسترده و مشکلات معیشتی مردم اذعان کرده و از دولت خواستند با ایجاد اشتغال و رفع فقر به وظیفه خود عمل کند.

تظاهرات و اعتراضات سراسری که از روز پنجشنبه ۷ دی در مشهد و دو شهر دیگر خراسان در اعتراض به فقر و نابسامانی اقتصادی و با شعارهایی علیه حسن روحانی و دولت او آغاز شد، همزمان با گسترش به سایر مناطق ایران کلیت حکومت را هدف گرفت و شعار نان، کار، آزادی در تظاهرات شهرهای مختلف سر داده شد است.

مردم بسیاری از مناطقی که مشارکت مردم در تظاهرات‌ها بالاست و درگیری‌های شدیدی روی داده است از جمله لرستان، اصفهان و خوزستان با بیکاری و فقر گسترده روبرویند.

شنبه ۹ دی در سومین روز از آغاز اعتراضات، مردمی که حوالی شب در خرم آباد لرستان برای تظاهرات به خیابان‌ها آمده بودند شعار می‌دادند: «ما همه بیکاریم، خداتونه درآریم.»

جناح دولت و اصلاح طلبان ابتدا «جبهه پایداری» و علم الهدی امام جمعه را عامل پشت پرده راه‌اندازی تظاهرات و تحریک معترضان علیه دولت خواندند. با تداوم اعتراضات و نشانه گرفتن کل حکومت، هر دو جناح به وجود فقر و بیکاری گسترده اذعان کردند اما به یافتن مقصر در صف جناح مقابل ادامه دادند.

«خانه کارگر» تشکل وابسته به اصلاح‌طلبان در کارخانه‌ها نیز که به زبانی مشابه زبان سران حکومت تظاهرکنندگان را اغتشاشگر و آشوبگر خواند اما «ضمن تقدیر از تلاش‌های دستگاه‌های انتظامی و امنیتی در برقراری نظم و آرامش» از دولت خواست در جهت ایجاد اشتغال و پرداخت مقرری بیکاران تلاش کند.

در سال‌های اخیر علیرغم وعده‌ها دولت قادر به کاهش نرخ بیکاری نشده و در اثر رکود تولید و ورشکستگی کارخانه‌ها روند اخراج کارگران شاغل ادامه داشته است.

در سال جاری ده‌ها هزار کارگر شاغل در کارخانه‌های نیمه فعال و ورشکسته بیکار شده‌اند. تنها در استان اصفهان، در ده ۹ ماه اول سال، ۲۷ هزار کارگر بیکار شده از سازمان تامین اجتماعی تقاضای حق بیکاری کرده‌اند حال آن که به گفته «دبیر جامعه اسلامی کارگران استان اصفهان» بسیاری از کارخانه‌ها با وضعیت بحرانی روبرو هستند، ۱۱ کارخانه بزرگ این استان از وضعیت قرمز نیز عبور کرده‌اند و نرخ بازگشت به کار از ۲ در صد نیز کمتر است.

علی ربیعی وزیر کار در حالی امروز برای خاموش کردن اعتراضات از ایجاد بیش از تصمیم دولت ۹۷۵ هزار شغل در سال جاری را وعده داد که دو ماه بیشتر به پایان سال باقی نمانده است.

در لایحه بودجه سال ۹۷ نیز بودجه طرح‌های عمرانی ۱۵ درصد کاهش یافته است. همچنین قرار است بخشی از درآمد دولت از طریق فروش پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام و کارخانه‌های دولتی به بخش خصوصی تامین شود که آن نیز به احتمال زیاد به بیکارسازی کارگران بیشتری خواهد انجامید.

تظاهرات اعتراضی ۱۳۹۶