خانواده یک دانش‌آموز، مدیر مدرسه «شهید سعدالله فاریابی» در جیرفت را متهم کرده‌اند که با تنبیه بدنی فرزندشان، بینی و دندان او را شکانده است. به گفته آنها، مدیر خاطی به واسطه ارتباطاتش مصون مانده و شکایت آنها تا کنون راه به جایی نبرده است.

تصویر دانش‌آموز پس از تنبیه مدیر مدرسه در جیرفت

پدر «دانیال رفیعی»، دانش‌آموز کلاس هشتم به وب‌سایت خبری «سرمشق‌نیوز» گفته است که فرزندش سه‌شنبه پنجم دی‌ماه مورد ضرب‌وشتم مدیر قرار می‌گیرد و پس از آن در بیمارستان بستری می‌شود. او حادثه را چنین روایت می‌کند:

«سه‌شنبه هفته گذشته بود که دو دانش‌آموز و پسر من در حیاط مدرسه شوخی می‌کردند و باهم درگیر شده بودند، آقای ابوذر فاریابی مدیر مدرسه می‌آید و این‌ها را به دفتر می‌برد، آن دو دانش‌آموز اقوامش بودند صحبتی با آن‌ها می‌کند و آن‌ها را می‌گذارد بروند. پسر ما را نگه می‌دارند و مدرسه تعطیل می شود. فقط مدیر و معاونش آقای ساردو در مدرسه می‌مانند به همراه پسر من، آقای مدیر ورزشکار است و یک‌ مشت به دهان پسر من می‌زند که براثر آن مشت دندان پسر من می‌شکند و لب پایینش هم ۱۲ بخیه می‌خورد. مشت که می‌خورد زمین می‌خورد بعد با لگد به او می‌زند که لگد به دماغش می‌خورد و دماغ پسرم نیز می‌شکند. پسر من وقتی به خانه رسید از بس‌ که خون از او رفته بود بی‌هوش بود. مدارک پزشکی و گواهی‌های پزشکی قانونی این‌ها هم موجود است.»

خود دانش‌آموز نیز به سرمشق‌نیوز گفته است که مدیر به او در حضور معاون مشتی حواله کرد و معاون نیز تنها به تماشای این صحنه نشست.

مدیر مدرسه از قبول مسئولیت و عذرخواهی تاکنون سر باز زده است و گفته «بچه اذیت کرده و من زدمش.»

پیگیری‌های قانونی بی‌حاصل

خانواده رفیعی پس از این اتفاق برای شکایت از مدیر مدرسه و پیگیری قانونی این مورد تنبیهی غیرمجاز به سراغ مدیران مسئول و مراجع قانونی می‌روند اما پاسخی نمی‌گیرند.

پدر این دانش‌آموز می‌گوید آنها به مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان مراجعه می‌کنند اما او صرفاً به گفتن اینکه «برو شکایت کن» اکتفا می‌کند در حالی‌که «حتی یک لحظه هم نایستاد تا به پسرم نگاه کند و مدیر دفترش هم گفت حتی به شما نوبت ملاقات نمی‌دهیم».

یکی دیگر از اعضای این خانواده نیز مدعی است که مأموران حراست آموزش و پرورش استان در بیمارستان به سراغ خانواده آمده‌اند و تهدید کرده‌اند که «یا رضایت می‌دهید یا نمی‌گذاریم پسرتان در جیرفت درس بخواند».

بر اساس آیین‌نامه مدارس که در ۱۳۷۲ به تصویب رسید، «اعمال هرگونه تنبیه از قبیل اهانت،تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه ممنوع است و در اعمال تنبیهات نباید بین دانش آموزان تبعیض و استثنایی قائل شد.»

هرچند بر اساس این آیین‌نامه تنبیه بدنی دانش‌آموزان منع شده است، اما این پدیده‌ای تکرارشونده در ایران است.

در یک سال اخیر چندین بار اخبار تنبیه‌های خشونت‌بار همچون «فروکردن مداد در سر دانش‌آموز کرمانی» که بهمن‌ماه سال گذشته منتشر شد، به انتقادهای گسترده در سطح جامعه انجامیده است.