گروهی از کارشناسان سازمان ملل در گزارشی هشداردهنده نسبت به وضعیت یمن، به انتقاد از نقش ایران و عربستان در دامن‌زدن به فاجعه انسانی در فقیرترین کشور خاورمیانه پرداختند. به گفته آنها، ایران تحریم تسلیحاتی یمن را نقض کرده و عربستان در جلوگیری از کشتار غیرنظامیان به ویژه کودکان به دلیل حملات هوایی ائتلاف به رهبری این کشور کوتاهی کرده است.

محل حمله هوایی ائتلاف عربی در ششم ژانویه – عکس: afp

گزارش ۷۹ صفحه‌ای این گروه از کارشناسان سه شنبه ۹ ژانویه به سازمان ملل ارائه شده است. بر اساس اطلاعاتی که روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» و خبرگزاری فرانسه از این گزارش به دست آورده‌اند، کارشناسان سازمان ملل از یک سو بر ارسال تسلیحات ایرانی از جمله موشک‌های بالستیک به یمن صحه گذاشتند؛ و از سوی دیگر، به انتقاد از عربستان سعودی و مداخله نظامی ائتلاف عربی به رهبری این کشور در یمن پرداختند.

موشک‌های بالستیک ایرانی در یمن؟

کارشناسان سازمان ملل اعلام کردند که ایران تحریم تسلیحاتی یمن را نقض کرده است. بر اساس این گزارش، «نشانه‌هایی قوی از تأمین مواد مربوط به تسلیحات نظامی که ساخت جمهوری اسلامی ایران یا نشأت‌گرفته از این کشور باشند، وجود دارد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این گزارش تأمین‌کننده اصلی این قطعات را مشخص نمی‌کند، اما تأکید دارد که بررسی بازمانده بقایای موشک‌های شلیک‌شده از سوی گروه «انصارالله»، گروه شیعیان حوثی یمن، منشاء ایرانی این موشک‌ها را اثبات کرده و ناتوانی ایران از جلوگیری از انتقال تسلیحات به یمن به معنای نقض تحریم تسلیحاتی این کشور است:

پنل کارشناسان بقایای موشک، تجهیزات مربوطه نظامی و پهپادهای نظامی‌ای را شناسایی کرده که منشاء ایرانی دارند و پس از وضع تحریم تسلیحاتی هدفمند [در ۲۰۱۵] به این کشور وارد شده‌اند. به همین دلیل، جمهوری اسلامی ایران بند ۱۴ قطع‌نامه ۲۲۱۶ [که فروش تسلیحات به یمن را منع می‌کند] را نقض کرده است.

نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد حدود یک‌ماه پیش در یک سخنرانی به نمایش قطعات بازمانده از موشک شلیک‌شده گروه حوثی «انصارالله» یمن به سمت ریاض، پایتخت عربستان دست زد و آن را «گواه انکارناپذیر» ارسال تسلیحات موشکی از ایران به یمن دانست.

حوثی‌ها تا کنون موشک‌های بالستیک و کروز به سمت عربستان شلیک کرده‌اند. در گزارش کارشناسان سازمان ملل آمده که دست‌کم چهار موشک شلیک‌شده از سوی حوثی‌ها علیه عربستان سعودی «دارای بردی بیش از برد موشک‌های شناخته‌شده یمنی» بوده‌اند. آنها دو موشک شلیک‌شده در ژوئیه و نوامبر سال گذشته به سوی عربستان را دارای طراحی‌ای مشابه موشک «قیام ۱» ایران توصیف کرده‌اند.

موشک قیام یک ایران

ریاض و واشنگتن می‌گویند که ایران تأمین‌کننده اصلی موشک‌‌های حوثی‌های یمن است. آنها همراه با امارات متحده عربی در پیام‌هایی جداگانه خواستار تشکیل ائتلافی جهانی برای مقابله با ایران شده‌اند.

ایران همواره این اتهام‌ها را رد کرده و گفته که توان ارسال موشک به یمن را ندارد.

عربستان، مسئول کشتار کودکان

به گزارش واشنگتن‌پست، گزارش سازمان ملل انتقادهای تندی را نیز متوجه عربستان و امارات متحده عربی، دو کشور کلیدی ائتلاف عربی در حال جنگ در یمن کرده است.

کارشناسان سازمان ملل به بررسی ۱۰ حمله هوایی عربستان در سال گذشته میلادی پرداخته‌اند. در این حملات ۱۵۷ غیرنظامی، از جمله ۸۵ کودک کشته شدند. در این گزارش آمده است که:

تمهیدات اتخادشده توسط ائتلاف به رهبری عربستان در فرآیند هدف‌گیری برای به حداقل‌رساندن تلفات کودکان ــ اگر چنین تمهیداتی اصلاً اتخاذ شده باشند ــ عمدتاً غیرموثر هستند.

بنا بر این گزارش، عربستان سعودی انجام برخی از این حملات هوایی را علی‌رغم وجود «شواهد روشن» انکار کرده است.

عربستان در پاسخ به انتقادهای فزاینده بین‌المللی علیه مداخله نظامی در یمن گفته است که فرآیند هدف‌گیری را بهبود بخشیده و حملات هوایی «خطابار» گذشته را تحت بررسی قرار داده است.

گزارش کارشناسان سازمان ملل در نهایت تمام طرف‌های درگیر در جنگ یمن را به نقض فاحش حقوق بشر متهم کرده. این گزارش حوثی‌ها را نیز به دلیل انجام اعدام‌های فراقانونی و بازداشت‌های دسته‌جمعی مورد انتقاد قرار داده است.

سازمان ملل در این گزارش نتیجه گرفته است که «پس از سه سال درگیری، یمن به‌عنوان یک دولت دیگر وجود ندارد.»

تا کنون بر اساس آمارهای پیشین سازمان ملل، بیش از پنج هزار غیرنظامی در یمن در میان بیش از ۱۰ هزار قربانی این جنگ کشته شده اند که دلیل غالب کشتار آنها بمباران‌های ائتلاف عربی دانسته شده. همچنین حدود ۸ میلیون تن در یمن با خطر قطحی رویارو هستند.


در همین زمینه