محمود هاشمی شاهرودی که به دنبال اعتراضات اخیر در آلمان، دوره درمانی‌اش را رها کرد و از این کشور گریخت، درباره علت سفر خود به آلمان توضیحاتی را ارائه داد و دوران اقامتش در آلمان را «سفری مختصر و بی‌سر و صدا» توصیف کرد.

محمود هاشمی شاهرودی ۶۹ ساله معترضان به حضور او در آلمان را «معاند» خوانده است.

در طول اقامت شاهرودی در آلمان، فعالان مخالف حکومت ایران در محل اقامت او در شهر هانوفر تظاهرات اعتراضی برگزار کردند و شماری از حقوقدانان ایرانی و مقامات آلمانی تلاش کردند تا پرونده‌ای علیه او باز کنند.

اکنون هاشمی شاهرودی در نشست خبری که در دفتر کارش در مجمع تشخیص مصلحت نظام  برگزار کرده خطاب به خبرنگاران گفته علت سفر او به آلمان «مشکل روده» بوده است.

شاهرودی می‌گوید پیش از سفر خارجی در ایران سه عمل بر روی او انجام شده بود، هرچند پزشکان در خارج عمل سوم را که در ایران صورت گرفته بود، قبول نداشتند.

هاشمی شاهرودی به خبرنگاران توضیح داد که «برخی بستگان اصرار داشتند درمان در اینجا غیرممکن است».

محمود هاشمی شاهرودی پس از سفر به آلمان در کلینیک خصوصی پروفسور سمیعی تحت درمان قرار داشت. برخی رسانه‌های محافظه‌کار داخلی نیز از سفر خارجی شاهرودی و بستری شدن او در یک بیمارستان خصوصی که اکثر مردم ایران از آن محرومند، انتقاد کرده بودند.

او اما درباره اینکه چرا این درمان در ایران ممکن نشده، گفت: «اصل سفر به‌توصیه پزشکان بود و اختلافی که اینجا بین پزشکان شد ما را مجبور کرد که به خارج برویم».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت درباره وضعیت فعلی بیماری‌اش گفت: «در سفر به آلمان یک عفونت شدید هم در بدن من کشف شد. اگر این درمان انجام نمی‌گرفت ممکن بود عفونت به خون برسد ولی این مسئله آنجا حل شد».

محمود هاشمی شاهرودی ۶۹ ساله ضمن تشکر از پلیس و دولت، معترضان به حضور او در این کشور را «معاند» و «سلطنت‌طلب» خواند.

او علت بازگشت خود به ایران را نیز خاتمه یافتن سیر درمانی‌اش دانست و گفت: «پس از سیر درمانی مربوط به عفونت مقطعی و برای رفع آثار داروهای آنتی‌بیوتیک که نیاز به طی دوره زمانی چند هفته بود با نظر پزشکان برای ادامه این روند به کشور مراجعه کردیم».

دادستان آلمان بر اساس شکایت‌های فولکر بک، سیاستمدار آلمانی عضو حزب سبزها، انجمن کردهای مقیم آلمان و انجمن کارگاه برای رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس سابق قوه قضائیه پرونده‌ای تشکیل داده بود.

هاشمی شاهرودی از ۲۴ مرداد ۱۳۷۸ تا ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ ریاست قوه قضاییه را به عهده داشته است. در دوران ریاست او بر قوه قضاییه بیش از ۲۰۰۰ نفر از جمله تعداد زیادی از متهمانی که هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند اعدام شده‌اند.


در همین زمینه